Viaplay blijft veranderingen doorvoeren na herkapitalisatie

Dat Viaplay Group de Scandinavische en Nederlandse markt als kernactiviteiten ziet, blijkt uit recente wijzigingen in de leiding van beide divisies. In Nederland werd deze maand Roger Lodewick als CEO Viaplay Nederland aangesteld. De belangrijkste taak van Lodewick is het negatieve imago van de streamingdienst in Nederland te verbeteren. Contact met onder meer abonnees en media zijn hierbij een belangrijk onderdeel. Viaplay staat in Nederland voor de aanvang van een belangrijke periode. In de komende maanden wordt duidelijk of Viaplay in Nederland Formule 1 na het komende seizoen mag blijven uitzenden. De eigen aandeelhouder Canal+ en VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) azen ook op deze uitzendrechten.
Scandinavië
Maar ook in het eigen thuisland gaat de leiding op de schop. In Zweden is namelijk Erik Westberg aangesteld als head of sports Viaplay Sweden en wordt hierdoor verantwoordelijk voor alle sportcontent in Zweden. Westberg is afkomstig van tv-zender TV4, die onderdeel is van de TV4 Group. Deze is ontstaan uit Modern Times Group (MTG) waar ook Viaplay is uit voortgekomen. De huidige CEO van Viaplay Group Jørgen Madsen Lindemann was eerder EVP bij MTG en CEO bij Nordic Entertainment Group (NENT).
Afrekenen met verleden
Het heeft er alle schijn van dat Lindemann na zijn terugkeer bij Viaplay Group – dat de nieuwe naam van NENT is – veel vertrouwelingen en directeuren die zijn aangesteld voor voormalige NENT en Viaplay Group CEO Anders Jensen wil vervangen. De vervangers zijn bij de Scandinavische divisie veelal afkomstig uit het netwerk dat Lindemann bij MTG heeft opgebouwd.
‘Beter dan voorheen’
Erik Westberg volgt bij Viaplay Sweden Lotta Folcker op als head of sports. Opvallend is de verklaring van Folcker voor het vertrek bij Viaplay Sweden. Zij geeft aan deze beslissing afgelopen herfst al te hebben genomen, maar pas nu afscheid neemt van het mediabedrijf omdat ‘het beter met Viaplay gaat’ dan ooit daarvoor in haar dienstverband bij het Zweedse mediabedrijf. Folcker werkte twee jaar bij Viaplay Group. In deze twee jaar kelderde de aandelenkoers van ruim 500 SEK naar 3 SEK en ligt het mediabedrijf aan het financiële infuus van Canal+ en PPF in een strijd om te overleven.