Viaplay en Ziggo Sport klaar voor uitzendrechtenstrijd Formule 1
Wordt het Viaplay. VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) of een zogenaamde ‘dark horse’? Bij het laatste kan gedacht worden aan een Amerikaanse streamingdienst zoals Netflix of Amazon Prime Video. Duidelijk is wel dat de koper van de uitzendrechten van Formule 1 na 2024 diep in de buidel moet tasten. Zelfs zo diep dat de vraag gesteld moet worden of het wel verantwoordelijk is om de uitzendrechten te kopen. Niet alleen het succes van Max Verstappen drijft de prijs van de Nederlandse uitzendrechten hoog op, ook de Nederlandse marktsituatie zorgt ervoor dat rechtenhouder FOM naar alle waarschijnlijkheid veel meer voor de uitzendrechten kan incasseren dan nu. En de huidige prijs ligt volgens marktkenners al boven de commerciële marktwaarde.
Prijsopdrijving
De twee belangrijkste partijen de openlijk zeggen interesse te hebben in de uitzendrechten zitten in een moeilijke positie. Het fundament van Viaplay in Nederland is Formule 1. En ook al stelt de nieuwe CEO van Viaplay Nederland in een interview dat Totaal TV binnenkort publiceert dat er ook een bestaan is voor Viaplay in Nederland zonder Formule 1, is het cruciaal voor de streamingdienst om Formule 1 binnenboord te houden. In dat geval krijgt Viaplay in ieder geval tot minimaal 2028 de tijd om het imago enigszins te verbeteren. VodafoneZiggo heeft content ingezet als belangrijk wapen tegen de opkomst van glasvezel. De terugkeer van Formule 1 bij de bedrijfsonderdelen Ziggo en Ziggo Sport kan het keerpunt zijn in de pogingen om de leegloop bij kabelbedrijf Ziggo een halt toe te roepen. Formule 1 kan dan weer zonder meerkosten aan alle klanten aangeboden worden; iets wat een Ziggo-abonnement voor meer Nederlanders aantrekkelijk maakt. Zo kan Ziggo waarschijnlijk abonnees wegkapen bij concurrenten als KPN, Odido en Delta. Zowel Viaplay als VodafoneZiggo is daarom bereid meer dan de marktwaarde voor de Formule 1-uitzendrechten te bieden. Dit klinkt de Amerikaanse eigenaren (Liberty Media) van FOM als muziek in de oren.
Tender
Alle geïnteresseerden in de Nederlandse uitzendrechten van Formule 1 komen morgen (dinsdag 30 januari red.) in Londen bijeen om de tendervoorwaarden te vernemen die FOM stelt aan de verkoop van de rechten. Dan wordt ook echt duidelijk wie naast Viaplay en VodafoneZiggo daadwerkelijk interesse heeft in de uitzendrechten. De bijeenkomst in Londen gaat overigens niet specifiek over alleen de Nederlandse uitzendrechten. Ook andere landen waarvan de uitzendrechten nog niet verkocht zijn, worden bij deze tenderbijeenkomst meegenomen.
Verschil
Dat de uitkomst van de biedingsstrijd alle kanten op kan gaan, blijkt als het Financieel Dagblad de mening van twee sportmarketeers vraagt. Chris Woerts schat in dat Viaplay de beste kansen heeft. Zeker na de financiële injectie van de twee kapitaalkrachtige investeerders Canal+ en PPF – waardoor beide bedrijven een belang van 29,3 procent in het Zweedse bedrijf Viaplay Group hebben verkregen – is er voldoende geld in kas om flink te kunnen bieden op de uitzendrechten. Daarnaast is Viaplay met ongeveer een miljoen abonnees winstgevend in Nederland. Sportmarketeer Frank van den Wall Blake denkt dat VodafoneZiggo alles in het werk gaat stellen om de uitzendrechten terug te kopen. Op deze manier kan Ziggo Sport tot sportbetaalzender van Nederland worden gekroond. Maar wie het ook wordt, duidelijk is wel dat de uitzendrechten meer gaan kosten dan de huidige 35 miljoen euro per jaar.