Viaplay Formule 1 storing door problemen glasvezelverbinding
De eerste vrije training van het nieuwe raceseizoen is voor veel kijkers namelijk in het water gevallen. Abonnees die via de stream van Viaplay keken, kregen een foutmelding of een blokkendoos op het televisiescherm waar met de beste wil van de wereld geen racebolide in te herkennen was. Omdat Viaplay sinds dit seizoen F1 TV Pro standaard en zonder meerkosten bij het abonnement levert, kon een deel van de kijkers via deze streamingdienst alsnog naar de eerste vrije training kijken. Tenminste als men tijdig het Viaplay-account met het F1 TV-account had gesynchroniseerd. Ook abonnees die het abonnement met anderen delen konden niet in alle gevallen de storingsvrije zijweg naar F1 TV Pro inslaan.
Niet structureel
Een storing is natuurlijk nooit leuk. Maar het goede nieuws is dat het hier niet om een structurele storing binnen bijvoorbeeld het platform van Viaplay gaat. Bronnen bekend met de problemen meldden aan Totaal TV dat het zou gaan om een verbindingsprobleem binnen de glasvezelconnectie tussen het Nederlandse Viaplay-bolwerk in Hilversum en de servers in Zweden. Er wordt op dit moment hard gewerkt om deze fiberverbinding te herstellen en de hierdoor het kijkgenot van Viaplay-abonnees terug op niveau te brengen.
Klachten
Dat Formule 1-liefhebbers – die zich al maanden op het nieuwe seizoen verheugd hebben – teleurgesteld waren door de glasvezelproblemen bij Viaplay was goed op sociale media zichtbaar. Wie op X zoekt via de term #viaplay ziet welke frustraties de stroring opriep.
UPDATE: bij het begin van de tweede vrije training zijn de beeldproblemen verholpen. Alleen kampt Viaplay nog met een probleem bij synchronisatie van beeld en geluid. Hierdoor loopt het geluid enkele seconden achter bij het beeld.