Viaplay geeft toe: prijsverhoging nodig voor Formule 1 uitzendrechten

De prijsverhoging komt op een interessant moment. Viaplay is samen met in ieder geval VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport), Canal+ en RTL Nederland (Videoland) in een biedingsstrijd verwikkeld voor de uitzendrechten van Formule 1 na 2024. Met een miljoen klanten – en de verwachting dat dit aantal gedurende het Formule 1-seizoen stabiel blijft door de prijsverhoging van het maandabonnement en het afschaffen van het jaarabonnement bij concurrent F1 TV – verdient Viaplay per jaar 24 miljoen euro meer aan abonnementen. Hierdoor kan Viaplay een bod op de Formule 1-rechten voor Nederland doen dat kan oplopen tot 60 miljoen euro zonder dat de streamingdienst zijn winstgevendheid in Nederland op het spel zet.
Toegeven
Totaal TV stelde gisteren al dat het behouden van de uitzendrechten de belangrijkste reden voor de aankomende prijsverhoging is. En dit wordt nu door Roger Lodewick – CEO van Viaplay Nederland – aan GPblog bevestigd. “Sportrechten van wereldklasse zoals de Formule 1, Bundesliga, Premier League en Darts zijn ontzettend populair. Om deze te kunnen blijven aanbieden en te produceren in onze eigen Viaplay-stijl zullen we soms onze prijzen moeten aanpassen. Wij willen onze klanten de sporten blijven aanbieden die zij willen zien, en dat betekent ook dat wij een realistische prijs daar tegenover moeten stellen”, aldus Lodewick. Dat zijn uitlating over duurdere sportrechten alleen voor Formule 1 van toepassing is, blijkt uit het feit dat Viaplay de rechten voor de andere genoemde sporten dit jaar niet hoeft te verlengen. De prijzen voor het uitzenden van bijvoorbeeld voetbal, darts en hockey zijn voor de komende jaren bij Viaplay dus bekend.