Viaplay geeft uitleg aan ACM en Consumentenbond

Een deel van de getroffen klanten die nog vóór de lancering begin van Viaplay in Nederland op 1 maart 2022 een jaarabonnement afsloten, klaagden over het te vroeg stoppen van de diensten. Bij de aankoop werd door Viaplay onder meer in de eigen klantomgeving aangegeven dat het jaarabonnement niet een duur van twaalf maar dertien maanden had. Desondanks werden deze jaarabonnementen op 1 maart al op zwart gezet, of zoals Viaplay dit zelf formuleerde: ‘geannuleerd’.
Compensatie
Wie bij Viaplay aan de bel trok over deze gang van zaken kreeg in eerste instantie een compensatie van 10 euro aangeboden. Later ging Viaplay over tot het verstreken van een code waarmee een maand gratis naar de streamingdienst kon worden gekeken. De Consumentenbond noemde de compensatie van 10 euro eerder al onvoldoende omdat de prijs van een maandabonnement per 1 maart is verhoogd naar €15,99.
Uitleg
Viaplay laat via een woordvoerder desgevraagd aan Totaal TV weten dat er met toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Consumentenbond contact over de situatie met de jaarabonnementen is geweest. Beide instanties ontvingen klachten over de gang van zaken rond dit abonnement. Viaplay heeft de situatie uitgelegd aan zowel de ACM als de Consumentenbond.