Viaplay gooit het roer om, Nederland blijft belangrijke markt
Viaplay boekt slechte resultaten op de belangrijke Scandinavische thuismarkt waar de inkomsten uit reclameverkoop bij de lineaire tv- en radiozenders tegenvallen. Verder heeft de internationale expansie veel geld gekost, maar slechts tot een beperkte aanwas van nieuwe abonnees geleid. In combinatie met het verlies van internationale abonnees door soms forse prijsverhogingen zijn dit de belangrijkste redenen waarom de prijs van het aandeel Viaplay Group in een vrije val is geraakt. De koers kwam gisteren op de beurs in Stockholm zelfs onder de 60 Zweedse kroon (SEK) uit. Tijd voor actie dus.
Verandering
De nieuwe CEO van Viaplay Group Jørgen Madson Lindemann – die sinds begin deze maand de scepter zwaait over het Zweedse mediabedrijf en Anders Jensen opvolgde – heeft de leiding van diverse divisies binnen het bedrijf gewijzigd. Hieruit wordt duidelijk dat de nieuwe CEO in de toekomst een andere koers wil gaan varen. De wijzigingen vinden vooral plaats in landen die Lindemann in zijn visie als belangrijk beschouwt, zogenaamde sleutelmarkten.
Nederland
Natuurlijk behoort de Scandinavische thuismarkt tot de sleutelmarkten. Maar ook Nederland heeft de aandacht van Lindemann. De leiding van streamingdienst Viaplay in Nederland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Baltische markt komt namelijk per direct in handen van Peter Nørreland. Dit is geen onbekende in Nederland. Nørreland was namelijk in de periode voor de marktintroductie de persoon die namens Viaplay de uitzendrechten van onder meer Formule 1, Premier League voetbal en PDC darts voor Nederland kocht en deze sporten dus wegkaapte bij Ziggo Sport en RTL 7. Dit deed Nørreland in de functie van EVP and Chief Sports & Business Development. Onder leiding van oud CEO Jensen verdween Nørreland tijdelijk van het toneel. Toen Lindemann het roer overnam kwam hij in deze oude functie terug. Nu krijgt Nørreland naast deze functie ook de tijdelijke leiding over de activiteiten in Nederland, Polen, Verenigd Koninkrijk en de Baltische Staten.
Opleving
Binnen twee uur na de aankondiging van Viaplay Group steeg het aandeel vanmorgen met meer dan vijf procent naar rond 65 SEK. Of de wijziging van koers beleggers en aandeelhouders gerust heeft kunnen stellen, moet de komende dagen blijken.