Viaplay grijpt in: nieuwe commerciële leider in Nederland

Het gaat niet goed met Viaplay Group. Het Zweedse mediabedrijf heeft te maken met een dalende beurskoers waardoor het bedrijf tientallen miljoenen euro's minder waard is geworden. Beleggers zijn ontevreden over de door Viaplay Group gepubliceerde kwartaalcijfers, waarin het mediabedrijf mede door hoge uitgaven voor marketing een verlies van ongeveer negen miljoen euro heeft geleden. Hierdoor daalde de prijs van het aandeel Viaplay Group met ongeveer dertig procent. Sinds deze week zit de koers van het aandeel weer enigszins in de lift, maar het blijft nog ver onder de waarde van vóór publicatie van de kwartaalcijfers op 25 oktober.
Beleggersdag
In de aanloop naar de Capital Markets Day, die op 9 november gaat plaatsvinden, heeft Viaplay Group enkele aankondigingen gedaan. Eén daarvan is het aanstellen van Alexander Bastin tot EVP en Chief Commercial Officer (CCO) voor Nederland, Polen en de Baltische landen. De opdracht van Bastin is om nog meer de focus te leggen op de groei van het klantenbestand in de lokale markten die onder zijn bevoegdheid vallen.
Klachten
Om groei in Nederland mogelijk te maken, dient Bastin eerst af te rekenen met het minder positieve imago dat Viaplay de afgelopen zeven maanden heeft gekregen, mede door de eigen arrogante houding na de marktintroductie in maart. Abonnees klagen nog steeds over slechte verbindingen en inferieure beeldkwaliteit. Daarnaast is Viaplay meerdere beloftes niet nagekomen. In plaats van het werven van nieuwe abonnees lijkt de eerste opgave voor de streamingdienst nu het behouden van het huidige klantenbestand. Zeker nu het Formule 1 seizoen 2022 over anderhalve week stopt, lijkt de kans op klantverlies groot. Mogelijk dat abonnees alleen met dure promotionele acties binnenboord kunnen worden gehouden in de komende Formule 1-loze periode .