Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Viaplay haalt uit naar media: ‘driekwart is nonsens’

    Viaplay heeft snoeihard uitgehaald richting de media. Zo’n 75 procent van de berichten is nonsens, volgens de 'head of sports'.
    Jarco Kriek
    12 september 2023
    comments 1
    Viaplay haalt uit naar media: ‘driekwart is nonsens’
    Foto ProShots

    Het is de tweede opvallende uitspraak van Viaplay deze week. De persvoorlichting liet eerder weten dat de streamingdienst nog meer dan een miljoen abonnees heeft. Nu is het Marco Zwaneveld – head of sports in Nederland – die uithaalt naar de media. De uitspraak is opvallend omdat Viaplay zich juist vaak in stilzwijgen hult als door media vragen worden gesteld. Ook de belofte om op een later tijdstip op gestelde vragen een inhoudelijk antwoord te geven, werd in het verleden vaak niet nagekomen.

     

    Driekwart

    “Ga er maar vanuit dat ongeveer 75 procent van wat je gehoord hebt, niet klopt. Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien in de voorbije periode”, zo schijnt Zwaneveld aan Motorsport.com gezegd te hebben. Daarbij verwijst de belangrijkste leidinggevende van Viaplay in Nederland bijvoorbeeld naar berichten over het wegbezuinigen van het Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam. Volgens Zwaneveld "is er wel iets veranderd in de structuur". Maar hij laat de kans liggen om de berichten in de media op dit punt te ontkrachten door feitelijk en inhoudelijk op de kwestie in te gaan. “Als mensen het leuk vinden om onzin te schrijven dan moeten ze dat lekker doen. Maar wij gaan niet overal op reageren. Dat heeft geen zin”, is het enige wat Zwaneveld over de berichten in de media zegt.

     

    Doelgroep

    Dat Viaplay hoofdzakelijk met Nederlandse klanten communiceert via sportmedia, laat zien dat de streamingdienst zich vooral met sportcontent wil profileren. Het entertainmen deel dat uit films, series en documentaires bestaat, staat duidelijk op het tweede plan. Het voortbestaan van Viaplay lijkt hierdoor afhankelijk te zijn van het vasthouden en mogelijk zelfs uitbreiden van het uitzendrechtenportfolio. De eerste horde die Viaplay moet nemen, is het verlengen van de uitzendrechten van Formule 1 voor de periode na 2024. Nog dit jaar moeten duidelijk zijn wie Formule 1 vanaf 2025 gaat uitzenden. Niet alleen Viaplay, maar ook VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) en mogelijk nog andere partijen zijn geïnteresseerd. Duidelijk is wel dat de toekomst van Viaplay in Nederland er anders gaat uitzien als de uitzendrechten van Formule 1 na 2025 niet meer in handen van de streamingdienst zijn. Zwanevelds nieuwe baas, Viaplay Group CEO Jørgen Madsen Lindemann, liet tijdens de presentatie van de financiële cijfers over het tweede kwartaal desgevraagd weten dat er een nieuwe situatie kan ontstaan in Nederland mocht Viaplay de Nederlandse Formule 1-rechten kwijtraken .

     

    Apparatuur

    De gang van zaken vertoont gelijkenissen met de handelswijze van Viaplay rond de klachten over beeldkwaliteit. Viaplay verdedigde zich in het verleden – en soms nog steeds – met uitspraken dat klachten over haperende en slechte verbindingen tijdens het live streamen van sportevenementen zoals de Formule 1 werden veroorzaakt door ‘slechte internetverbinding’ van providers als Ziggo en KPN. Of dat de gebruikte apparatuur van de abonnees niet deugdelijk zou zijn. In slechts heel weinig gevallen werd de hand in eigen boezem gestoken.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienst

    Reacties