Viaplay heeft KPN nodig, maar waar blijft Viaplay TV bij KPN?

Viaplay TV 2.0 is de voortzetting van Viaplay TV, dat tot maart uitzond op het kanaalslot van SBS9. Talpa Network liet SBS9 na een jaar weer terugkeren op dit slot, dat bij iedere provider in het zenderaanbod aanwezig is. Viaplay gaat door met Viaplay TV als een zelfstandige zender in combinatie met een nieuw betaalkanaal dat onder de naam Viaplay TV+ beschikbaar is. Omdat het twee nieuwe lineaire kanalen zijn die nog geen kanaalslot bij providers hebben, moeten er nieuwe distributiecontracten worden gesloten. Odido en Delta zetten als eerste de handtekening onder een contract.
Ziggo
Met Ziggo werden – zoals bronnen aan Totaal TV eerder melden – stevige onderhandelingen gevoerd. Deze hebben ertoe geleid dat enige uren voor de kwalificatie van de eerste Formule 1 Grand Prix in Australië Viaplay TV voor alle klanten van Ziggo beschikbaar kwam. Ziggo verplaatste zelfs het eigen tv-kanaal naar voorkeuzepositie 999 om Viaplay TV plek 13 in de zenderlijst te geven. Opvallend, omdat bij het zappen Viaplay TV als sportkanaal nu eerder zichtbaar is dan het eigen sportkanaal Ziggo Sport, dat plek 14 in de zenderlijst heeft. De compensatie is echter belangrijk voor Ziggo. Het kabelbedrijf krijgt toegang tot beelden van Formule 1 voor de eigen programma’s van Ziggo Sport. Eerder leek het erop dat Formule 1 vanaf dit seizoen helemaal niet bij Ziggo Sport te zien was.
KPN
Maar waar blijft Viaplay TV bij KPN? KPN onderhandelt al enige tijd met Viaplay. Een akkoord is er tot dit moment echter nog niet. Dit is voor Viaplay een groter nadeel dan voor KPN. Bij het telecombedrijf is de vraag naar Viaplay TV onder eigen klanten niet groot, zo lijkt het. Op het eigen klantenforum staan nauwelijks vragen over het ontbreken van Viaplay TV in het aanbod. Voor Viaplay TV is KPN wel heel belangrijk. KPN publiceert geen cijfers over het aantal tv-abonnementen, maar is wel open over de verkoop van internetabonnementen. Onlangs stootte KPN als grootste internetprovider Ziggo van de troon. Het is dus niet ondenkbaar dat KPN ook meer tv-abonnementen verkoopt dan Ziggo.
Reclame
Toegang tot de huiskamer is belangrijk voor Viaplay. Voor Viaplay TV is bij de verkoop van reclamezendtijd het huiskamerbereik van groot belang. Iedere reclameseconde die wordt verkocht, levert voor Viaplay meer geld op als Viaplay TV naast Odido, Delta en Ziggo ook op televisies van KPN-klanten zichtbaar is. De huidige verschuivingen door het providerhoppen van consumenten zijn daarnaast ook in het nadeel van Viaplay. Ziggo was sinds jaar en dag marktleider. Voor tv-zenders was het dus het belangrijkst om als eerste distributie bij dit kabelbedrijf gerealiseerd te krijgen. De nieuwe realiteit is dat Ziggo door de opkomst van glasvezel meer dan 10.000 abonnees per maand verliest; klanten die deels weglopen naar KPN. Doorgifte bij KPN is dus wellicht nog belangrijker dan bij Ziggo.
Noodzaak
Hoewel KPN noch Viaplay inhoudelijke mededelingen wil doen over de lopende onderhandelingen, is het om in sporttermen te blijven een inkoppertje dat de distributievergoeding het struikelpunt is. Viaplay TV is voor providers een dure zender om te mogen doorgeven. KPN staat bekend om de kritische blik bij de waardering van tv-zenders en de hieraan gekoppelde distributievergoeding. De kans is groot dat het op dit punt botst in de onderhandelingen.
Must have
Natuurlijk is de Formule 1 op dit moment een geliefde sport. Maar ondanks het succes van Max Verstappen is Formule 1 minder populair dan Eredivisievoetbal. Zo worden de Premier League voetbalwedstrijden die deels live op Viaplay TV te zien zijn minder bekeken dan wedstrijden in de Keuken Kampioen Divisie op ESPN. Waarbij ESPN hoge financiële eisen aan providers kan stellen, omdat Eredivisievoetbal een ‘must have’ is voor providers. Bij Viaplay TV is dat anders. Viaplay heeft KPN harder nodig dan KPN Viaplay nodig heeft. Zeker nu de klaagzang van klanten over het ontberen van Viaplay TV achterblijft. En daarmee heeft KPN aan de onderhandelingstafel de betere kaarten in handen.