Viaplay inmiddels voor 20 procent verkocht
Viaplay Group is ongeveer voor een vijfde deel – bijna 20 procent – verkocht. Nadat eerder het Franse mediabedrijf Canal+ - onder meer eigenaar van Canal Digitaal en Online.nl in Nederland – 12 procent van de aandelen gekocht had, is het nu de beurt aan een Tsjechisch investeervehikel om een deel van de Zweedse aandelentaart te kopen. PPF Group heeft namelijk 6,3 procent van de aandelen Viaplay Group gekocht.
Geen onbekende in markt
PPF richt zich voornamelijk op media-activiteiten op de Oost-Europese markt. De investeerdersgroep heeft onder meer belangen in meerdere banken, de RTL-zenders in Kroatië en de Nova-zenders in Tsjechië. Samen met de nieuwe aandeelhouders lijkt Viaplay Group zich sterk te maken voor het verwerven van de Nederlandse uitzendrechten van Formule 1 na 2024. Viaplay bezit tot 2024 deze uitzendrechten. Het behoud van de rechten is van cruciaal belang om de activiteiten in Nederland voort te zetten. Viaplay kan de komende biedingsstrijd tegengas van VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) verwachten.