Viaplay trekt veel kijkers met Formule 1 op open net
Viaplay TV is een strategische samenwerking tussen de bedrijven Talpa Network en Viaplay Sport. Binnen deze samenwerking valt het lineaire kanaal Viaplay TV, dat gebruik maakt van het voormalige uitzendslot van SBS9 bij Ziggo, KPN, Delta, Odido en vrijwel iedere andere provider. Waar de kijkers voorheen de weg naar SBS9 – bij de meeste providers op voorkeuzekanaal 19 – niet wisten te vinden, is dit onder de naam Viaplay TV met een aanvullend sportaanbod wel het geval. Nog nooit in het bestaan van het kanaal trok het zoveel kijkers als op 4 mei. De reden: Max Verstappen in de sprintrace van de Formule 1 Grand Prix van Miami.
Gelijkwaardig aan Ziggo
Het succes van Viaplay TV blijkt uit de kijkcijfers die Viaplay Nederland CEO Roger Lodewick via zijn sociale media-kanalen deelde. Hieruit blijkt dat op 4 mei tijdens de sprintrace laat in de avond op het hoogtepunt meer dan 1,4 miljoen kijkers op Viaplay TV afstemden. Deze kijkcijfers zijn vergelijkbaar met het lineaire kijkaantal van Ziggo Sport Kanaal 14, dat een open net-kanaal is voor alleen Ziggo-klanten. Ook de voor- en nabeschouwingen van de sprintrace werden goed bekeken, met kijkcijfers die op het maximale punt een miljoen kijkers aantikten.
Live
De sprintrace van de Grand Prix van Miami werd live uitgezonden op Viaplay TV. De race die een dag daarna volgde was niet live via dit lineaire kanaal te zien. Viaplay TV zendt bepaalde onderdelen van een Grand Prix live uit. Andere onderdelen zijn integraal uitgesteld of in samenvatting op Viaplay TV te zien. Voor het complete Formule 1-aanbod, dat tevens reclamevrij bekeken kan worden, is een abonnement op streamingdienst Viaplay nodig. Deze week kan bij deze streamingdienst nog een goedkoop jaarabonnement met een maandprijs van €13,79 worden afgesloten. Daarna kan alleen een maandabonnement gekocht worden dat €17,99 kost.