Viaplay is voor 30 procent verkocht na financiële malaise
Schibsted heeft 10,1 procent van de aandelen Viaplay gekocht. Een overnameprijs is niet bekendgemaakt. Maar gelet op de aandelenkoers van de afgelopen dagen gaat het vermoedelijk om een bedrag tussen de 25 en 30 miljoen euro. Eerder kocht het Franse mediabedrijf Canal+ 12 procent van de aandelen. De Tsjechische investeerder PPF kocht kort daarna 6,3 procent van de aandelen Viaplay Group. PPF liet toen weten plannen te hebben om Viaplay Group in zijn geheel over te nemen.
Verkoop
Viaplay Group heeft te maken met grote verliezen nadat het Zweedse mediabedrijf te snelle groeistuipen ontwikkelde bij de internationale uitrol van streamingdienst Viaplay. De marktintroductie in vooral Verenigd Koninkrijk, Amerika en Canada leidde tot hoge investeringen. De omzet door verkoop van abonnementen viel echter tegen. Hierdoor leed het bedrijf in korte tijd honderden miljoen euro verlies. In Nederland is Viaplay beter op dreef. De streamer beweert op dit moment nog meer dan een miljoen abonnees te hebben, maar onderbouwt dit cijfer niet. Voor het voortbestaan in Nederland is het uitzendrecht van Formule 1 belangrijk. Viaplay bezit tot het einde van 2024 dit uitzendrecht. In de komende maanden wordt duidelijk wie na 2024 de Formule 1 gaat uitzenden. Naast Viaplay is in ieder geval VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) hierin geïnteresseerd.