Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Viaplay kan imago met storing niet verbeteren en wordt voor miljoen kijkers hard onderuit gehaald

    Het had positieve reclame moeten zijn voor het PDC WK Darts, maar vooral ook voor Viaplay. De praktijk bleek echter heel anders te zijn.
    Jarco Kriek
    15 december 2024
    comments 10
    Viaplay kan imago met storing niet verbeteren en wordt voor miljoen kijkers hard onderuit gehaald
    Foto Getty Images

    De aanwezigheid van darter Co Stompé in het veel bekeken dagelijkse SBS6-pogramma Vandaag Inside was bedoeld om het lineaire kanaal Viaplay TV – het voormalige SBS9 – en streamingdienst Viaplay een duwtje in de rug te geven. Dat is nodig omdat respectievelijk de kijk- en abonneecijfers onder druk staan tijdens de winterstop van Formule 1. Maar het promotie-idee voor het PDC WK Darts liep op het allerlaatste moment geheel uit de hand. De mannen van Vandaag Inside namen geen blad voor de mond, ook niet als het gaat om broodheer Talpa Network (John de Mol) of een bedrijf waarmee Talpa samenwerkt.

     

    Storing

    In de laatste minuten van de uitzending van vrijdagavond kwamen er plots heel negatieve woorden uit de mond van René van der Gijp. Reden hiervoor was een oud bekend probleem waar de streamingdienst ook na drie jaar nog geen antwoord op heeft. Van der Gijp kon namelijk een dag lang niet kijken naar de streamingdienst omdat het inloggen niet lukte. Hierdoor miste hij bijvoorbeeld Premier League voetbal en Formule 1. Inlogproblemen, beeldhaperingen en slechte beeldkwaliteit: al vanaf de marktintroductie in Nederland – op een paar maanden na nu drie jaar geleden – heeft Viaplay hiermee te maken. Gelukkig op dit moment wel minder dan voorheen, maar de deuk die in het imago is geslagen kan moeilijk met woorden uitgedrukt worden.

     

    Canal+

    Zelfs als het lukt om alle problemen op te lossen, blijft het woord 'storing' aan Viaplay kleven. De eerste indruk is belangrijk voor ieder bedrijf dat als nieuwkomer een bepaalde markt betreedt. Bij Viaplay was niet alleen de eerste indruk slecht, maar ook de manier waarop met de terechte kritiek van abonnees door de toenmalige leiding werd omgegaan, kan niet anders dan arrogant worden genoemd. Dus ligt de vraag bij de grootste aandeelhouders zoals Canal+ of de naam Viaplay wel niet teveel besmet is geraakt om in de toekomst te blijven gebruiken.

    ViaplayViaplay TVViaplay GroupOTTonlinestreamingdienststoring

    Reacties