Viaplay komt met charmeoffensief klagende abonnees

Waar de Viaplay-top afgelopen maanden steevast de schuld van problemen bij het kijken naar live Formule 1 bij de abonnees legde, lijkt het bedrijf nu ook naar de mogelijke eigen rol te willen kijken. In een reactie aan De Telegraaf laat Andrea Sahlgren – bij Viaplay de topvrouw op de afdeling video on demand-abonnementen – dat volgende week een speciaal telefoonnummer bekend wordt gemaakt dat Viaplay-abonnees die problemen ondervinden direct kunnen bellen op het moment dat er zich een beeldstoring voordoet. Viaplay zegt op deze manier een luisterend oor te willen bieden aan de klagende Viaplay-abonnee.
Contact
De uitlatingen van Sahlgren staan haaks op eerdere geluiden vanuit de top van de Zweedse eigenaar Viaplay Group. Toen werd de schuld van de slechte beeldkwaliteit, beeldhaperingen en het zelfs helemaal uitvallen van een stream nog gelegd bij de abonnee zelf of bij de internetaanbieder van de abonnee. Viaplay belooft de klachten die vanaf volgende week op het speciale telefoonnummer binnenkomen te onderzoeken. De streamingdienst zegt het directe contact belangrijk te vinden: “Wij willen luisteren naar onze klanten en een manier vinden om onze diensten te verbeteren. Daarvoor is het belangrijk om individueel contact te hebben.”
Ander geluid
Of de ommezwaai bij Viaplay komt na contact met de Zweedse toezichthouder is onduidelijk. De Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) liet eerder deze week – onder meer aan Totaal TV – weten dat het de Zweedse toezichthouder had gevraagd om met Viaplay Group contact op te nemen over de slechte dienstverlening. Daarbij ging het niet alleen om de klachten over beeldstoring maar ook om de belabberde bereikbaarheid van de klantenservice. ACM kan zelf niet tegen Viaplay optreden omdat het om een Zweedse streamingdienst gaat. Ook Consumentenbond stelde Viaplay maandag een ultimatum en wil binnen een week van de eigenaar weten op welke manier klagende klanten worden gecompenseerd en de huidige problemen worden opgelost.
Lineair kanaal
Om de druk op het live streaming-platform te ontlasten, heeft Viaplay met de Nederlandse internetaanbieders VodafoneZiggo, KPN en Delta Fiber aanvullende afspraken gemaakt over de doorgifte van Viaplay Xtra. Hierdoor is dit lineaire Formule 1-kanaal gedurende het hele raceseizoen bij Ziggo, KPN, Delta en Caiway beschikbaar. Voorwaarde voor toegang tot dit kanaal is dat het Viaplay-abonnement via de betreffende provider is afgesloten.
- Hier vindt u eerdere Totaal TV-artikelen over de beeldproblemen bij Viaplay