Viaplay komt opnieuw belofte niet na: toch forse prijsverhoging
Totaal TV en andere media lieten vorig jaar weten dat een prijsverhoging van het Viaplay-abonnement in 2023 aanstaande was. De persdienst van Viaplay was er al snel bij om dit te ontkrachten. Van een prijsverhoging zou geen sprake zijn. Maar net als eerder de beloften om zes races per seizoen gratis aan te bieden en geen reclame te tonen tijdens Formule 1-races, kan ook deze belofte van de Zweedse streamingdienst de prullenbak in. Viaplay bevestigt namelijk aan Streamwijzer dat het abonnement toch omhoog gaat. En al snel ook, want de nieuwe prijzen gaan al op 1 februari in.
Meer betalen
Viaplay gaat op twee momenten de prijs verhogen. Het jaarabonnement gaat op 1 februari in prijs omhoog. Het gaat om een prijsverhoging van maar liefst 22 procent. Hierdoor stijgt de maandelijkse prijs van deze abonnementsvorm van €10,49 naar €12,79. De prijs van het maandabonnement wordt op 28 februari aangepast, dus net voor het begin van het nieuwe Formule 1-seizoen. Abonnees gaat bij deze abonnementsvorm twee euro per maand meer betalen. Op dit moment kost dit abonnement €13,99, dat wordt dus €15,99. Dat is precies de prijsverhoging die diverse media medio 2022 al hadden gemeld, waarna ze door Viaplay werden tegengesproken.
Meer rechten
Dat Viaplay de abonnementsprijzen gaat verhogen, is op zich wel begrijpelijk. Het bedrijf investeert voor de Nederlandse flink in sportrechten. Ook betaalt het meer dan de daadwerkelijke marktwaarde om uitzendrechten van bijvoorbeeld Formule 1, voetbal (Premier League en Bundesliga) en darts te kunnen wegkapen bij andere (betaal)zenders als Ziggo Sport, ESPN en RTL 7. Daarnaast wordt veel geld uitgegeven aan eigen exclusieve films en series om het entertainaanbod uit te breiden.
Providers
Het is onduidelijk of Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway direct vanaf maart de nieuwe maandprijs van Viaplay gaan doorberekenen aan hun klanten. Als dit niet direct gebeurt, dan zal dit zeker op een later moment in 2023 het geval zijn. Voor deze providers stijgt door de prijsverhoging van Viaplay namelijk vroeg of laat ook hun inkoopprijs van verkochte abonnementen.
Geloofwaardigheid
De huidige ontwikkeling zet de geloofwaardigheid van Viaplay opnieuw onder grote druk. Na het eerder niet nakomen van twee belangrijke beloften, wordt ook op het punt van de abonnementskosten een eerder gemaakte uitspraak zonder pardon aan de kant geschoven.