Viaplay kondigt ‘bijltjesdag’ aan

Viaplay bevindt zich op dit moment in een storm. Niet zomaar een storm, maar een zomerstorm met windkracht 12. Dat is te zien aan de aandelenkoers. De nieuw aangestelde CEO Jørgen Madsen Lindemann heeft het tij nog niet kunnen keren, want het aandeel Viaplay blijft in een vrije val. Dat is niet alleen Lindemann aan te rekenen. Hoewel Viaplay in het openbaar geen uitspraken doet, lijkt het erop dat op het hoofdkantoor in Stockholm de ene na de andere onaangename verrassing wordt gedaan. Dat komt door de 'kop in het zand'-strategie die voorganger Anders Jensen de afgelopen jaren heeft gehanteerd.
Kwartaalcijfers
Viaplay heeft aangekondigd de komende dagen geen meldingen te doen over de nieuwe strategie en de financiële situatie. Dit stilzwijgen wordt 20 juli doorbroken. Het Zweedse mediabedrijf maakt dan niet alleen de financiële cijfers over het tweede kwartaal bekend, maar ook wat het op korte termijn voor maatregelen wil nemen om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Dit is nodig omdat Viaplay Group met een tegenvallende inkomsten te kampen heeft. Mede hierdoor heeft het bedrijf het eerder gestelde financiële vooruitzicht over het hele jaar 2023 ingetrokken.
Harde maatregelen
Ondanks dat vooral in Scandinavië de inkomsten tegenvallen, wordt ook de internationale tak van het Zweedse mediabedrijf niet ontzien. Ook internationaal heeft Viaplay Group te maken met teruglopende abonnee-aantallen in landen – zoals Nederland en Polen - waar het al enige tijd actief is. In landen waar Viaplay onlangs is begonnen – zoals het Verenigd Koninkrijk en Amerika – valt het aantal nieuwe abonnees tegen. Daarom worden ook internationaal diverse maatregelen genomen om de tegenvallende resultaten enigszins te kunnen opvangen. Viaplay Group maakt hiervoor een doorlopend bezuinigingsprogramma bekend. Het evalueert ook de internationale en niet-kernactiviteiten en maakt bekend waarin bij deze activiteiten gesneden gaat worden. Verder geeft Viaplay aan dat er meer bekend wordt gemaakt over besprekingen die lopend met distributiepartners.
Nederland
Viaplay heeft in Nederland officieel bekendgemaakt dat diverse aangekondigde series zijn geschrapt. Diverse bronnen melden aan meerdere media dat er ook een ontslagronde gaat plaatsvinden op het Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam. Het zou in eerste instantie vooral gaan om arbeidsplaatsen bij de afdeling marketing. Geruchten worden daarnaast luider dat Viaplay overweegt om uitzendrechten van sportcompetities die het in bezit heeft geheel of gedeeltelijk door te verkopen of terug te willen geven aan de rechteneigenaar. In die geruchtenstroom wordt ook Formule 1 genoemd. Viaplay Group kaapte de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1 bij Ziggo Sport weg. Het betaalde hiervoor wel een (te) hoge prijs. Marktanalisten noemde het bedrag van rond de 100 miljoen euro voor een periode van drie jaar te gortig om rendabel terug te verdienen. Of Viaplay Group echt gaat snijden in de Nederlandse uitzendrechten van sportevenementen moet op ‘bijltjesdag’ 20 juli blijken.
Uitzendrechten
Viaplay Group heeft de uitzendrechten van de Formule 1 tot eind 2024 in bezit. Onduidelijk is of het voor het seizoen 2024 om een optie gaat. Als dit zo is, dan kan Viaplay de uitzendrechten aan rechteneigenaar FOM teruggeven. Mocht de koop tot eind 2024 zijn vastgezet, dan kan Viaplay Group de uitzendrechten via een sublicentie aan een andere zender of streamingdienst doorverkopen. Andere belangrijke Nederlandse uitzendrechten zijn de voetbalcompetities Premier League (tot en met 2028) en Bundesliga (tot en met 2029). Het PDC darts werd voor veel geld bij RTL weggekocht. Viaplay kocht deze uitzendrechten tot en met 2027. Sinds het darts van open net-kanaal RTL 7 naar Viaplay verhuisde, is het aantal Nederlandse kijkers gedaald.