Viaplay koopt uitzendrechten 700 uur films en series voor Nederland
Viaplay wordt op 1 maart in Nederland op de markt gebracht. Daarbij gebruikt eigenaar Nordic Entertainment Group (NENT) vooral Formule 1 om de streamingdienst in Nederland op de kaart te zetten. Een dure marketingstunt die in drie jaar meer dan honderd miljoen euro kost. Een bedrag dat volgens kenners en analisten niet met de verkoop van abonnementen terug te verdienen is. Naast Formule 1 bestaat het sportaanbod onder meer ook uit voetbal (Premier League en Bundesliga) en PDC Darts. Maar Viaplay is meer dan alleen sport. Entertainment is ook een belangrijke anker van de streamingdienst.
eOne
NENT heeft voor diverse marktten waar Viaplay actief is – waaronder Nederland – de uitzendrechten van meer dan 700 uur content van Entertainment One (eOne) gekocht. Dit contentpakket bestaat hoofdzakelijk uit films en series. Het gaat om een meerjarige overeenkomst voor bestaand en toekomstig content. De Australische dramaserie The Newsreader en de Canadese dramaseries Family Law en Moonshine zijn onderdeel van de overeenkomst. Dit geldt onder meer ook voor meerdere seizoenen van de series Private Eyes, Hell on Wheels, Saving Hope, Cardinal, Into the Badlands, Mary Kills People, Burden of Truth, Bitten, Ransom, Haven, Rookie Blue, Deputy en Between Two Worlds.
Abonnement
Het Viaplay-abonnement is vanaf 1 maart in Nederland te koop voor €13,99 per maand. Dit abonnement kan niet alleen bij Viaplay, maar ook bij enkele tv-providers gekocht worden. NENT heeft op dit moment hierover overeenstemming met VodafoneZiggo (Ziggo) en KPN bereikt. Klanten van deze providers kunnen het Viaplay-abonnement afhankelijk van de gekochte abonnenten voor tv en/of internet met korting kopen.