Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    ‘Viaplay krijgt hulp FOM bij biedingsstrijd uitzendrechten Formule 1’

    Viaplay lijkt hulp te krijgen uit onverwachte hoek in de komende biedingsstrijd rond de uitzendrechten van de Formule 1 na 2024.
    Jarco Kriek
    14 september 2023
    comments 6
    ‘Viaplay krijgt hulp FOM bij biedingsstrijd uitzendrechten Formule 1’
    Foto Getty Images

    Niet een grote zak met geld of een bankgarantie gedekt door een kapitaalkrachtige aandeelhouder, maar de eigenaar van de Formule 1 uitzendrechten FOM schiet Viaplay Group te hulp. Dat stelt tenminste de doorgaans goed ingelichte sportmarketeer Chris Woerts in het SBS 6-programma Vandaag Inside. De biedingsstrijd is volgens Woerts voorlopig uitgesteld. Verwacht werd dat dit najaar bekend zou worden welk mediabedrijf de Nederlandse uitzendrechten vanaf 2025 in bezit gaat krijgen. Voor de kijker is vanaf dat moment dan ook duidelijk via welke zender of streamingdienst Max Verstappen live gevolgd kan worden.

     

    Uitstel

    Nu de financiële huishouding van Viaplay Group nog niet op orde is, kan dit leiden tot het een vroeg afhaken van het Zweedse mediabedrijf in de biedingsstrijd om de Nederlandse uitzendrechten. Door Viaplay Group meer tijd te gunnen, kan het bedrijf een financiële buffer opbouwen die eventueel bij het bieden ingezet kan worden. Misschien heeft het afschaffen van goedkopere jaarabonnement daar ook mee te maken. Ook kan de abonnementsprijs van Viaplay nog aangepast worden om de inkomsten verder te verhogen. Viaplay Group heeft de uitzendrechten van Formule 1 in ieder geval nog tot eind 2024 in bezit. Naar verluidt maakt het mediabedrijf hiervoor jaarlijks een bedrag van rond de 35 miljoen euro over aan FOM.

     

    Ziggo

    FOM heeft zelf ook een belang bij een financieel daadkrachtiger Viaplay Group. Naast Viaplay Group lijkt op dit moment alleen VodafoneZiggo in de race als serieuze kandidaat voor het kopen van de uitzendrechten. VodafoneZiggo wil Formule 1 graag terug in het contentportfolio om in te zetten in de concurrentiestrijd met providers als KPN en Odido, die diensten via glasvezel aanbieden. Ziggo verliest hierdoor in een rap tempo klanten. Met gratis Formule 1 kan VodafoneZiggo mogelijk de concurrentie met glasvezelproviders beter aan. VodafoneZiggo lijkt om deze reden fors te willen bieden op de uitzendrechten. Als Viaplay Group zich echter te snel om financiële redenen uit het biedingsspel terugtrekt, valt de opbrengst van de verkoop van de uitzendrechten voor FOM wellicht tegen. Het drukken op de pauzeknop, zoals Woerts stelt, is op deze manier dan ook eenvoudig te verklaren.

    ViaplayViaplay GroupVodafoneZiggoZiggoZiggo SportFOMFormule 1uitzendrechten

    Reacties