Viaplay licht klanten in: prijsverhoging officieel een feit
Het informeren van bestaande klanten is een voorwaarde om de prijsverhoging door te kunnen voeren. Nederlandse regelgeving verplicht dat een dienstenaanbieder zoals Viaplay bestaande klanten minimaal een maand van tevoren formeel op de hoogte brengt van een prijsaanpassing. Binnen deze periode kunnen klanten de dienst opzeggen vanaf het moment dat de prijsverhoging effectief wordt. In de media communiceert Viaplay de prijsverhoging al enige dagen. Dit was echter niet voldoende om de hogere maandprijs voor bestaande klanten in te voeren.
Opzeggen
Op de sociale media en andere internetkanalen wordt duidelijk dat klanten na het bekend worden van de prijsverhoging hun Viaplay-abonnement hebben opgezegd. Het is niet precies bekend om hoeveel klanten dit gaat, maar het kijkt erop dat er sprake is van een opzeggolf. Overigens gaat op korte termijn ook niet duidelijk worden om hoeveel klanten het gaat. Viaplay Group maakt op 12 februari wel nieuwe financiële cijfers bekend, maar die gaan over de laatste drie maanden van 2022. Ook geeft het Zweedse bedrijf geen informatie over exacte klantaantallen op landniveau. Zo werd bij de laatste presentatie van de kwartaalcijfers alleen gemeld dat er in Nederland meer dan een miljoen abonnementen zouden zijn afgesloten.