Viaplay maakt F1-team bekend: Stéphane Kox pitreporter
Opvallend is dat Nordic Entertainment Group (NENT) geen gebruik gaat maken van de diensten van de belangrijkste studio-analist van de huidige Ziggo Sport Formule 1-uitzendingen Robert Doornbos. Van Ziggo Sport gaan wel de analisten Tom Coronel. Giedo van der Garde en Ho-Pin Tung mee naar Viaplay. Net als bij Ziggo Sport schuiven deze analisten om beurten in de studio aan. Christijan Albers maakt het viertal studio-analisten compleet. Dit meldt De Telegraaf.
Op locatie
Nieuw is dat Viaplay op locatie ook analisten gaat inzetten. Dit wordt een internationaal gezelschap. NENT heeft voor meerdere landen de uitzendrechten van Formule 1 in bezit. De internationale analisten kunnen met Engels als voertaal in alle landen door Viaplay worden ingezet. Het analistenteam op locatie bestaat uit voormalig F1-wereldkampioen Mika Häkkinen, David Coulthard en Tom Kristensen. Als pitreporter is Stéphane Kox – dochter van oud-coureur Peter Kox – door NENT aangesteld. De 27-jarige uit Eindhoven afkomstige Stéphane Kox is woonachtig in Monaco en is zelf ook coureur. Kox neemt onder meer de interviews met coureurs in ‘het vierkantje’ voor haar rekening. De aanstelling van Kox is opvallend en onverwacht omdat de afgelopen week vooral de naam van Allard Kalf in de autowereld werd genoemd.
Olav Mol
Al eerder werd bekend dat Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk het commentaar bij de Formule 1 op Viaplay gaan verzorgen. Dit betekent dat Olav Mol na dertig jaar het tv-commentaar niet meer levert. Mol blijft overigens wel het commentaar verzorgen bij zijn eigen online radiozender Grand Prix Radio. Deze zender heeft in ieder geval tot het einde van het volgende seizoen de radiorechten voor Nederland in bezit. Overigens was Mol in 2013 al enkele races niet als commentator bij Formule 1 te horen. Toen wilde Sport1 – de voorloper van het huidige Ziggo Sport Totaal – de uitzendingen vernieuwen met onder meer een nieuwe commentator. Binnen drie races was het contract met Olav Mol getekend en was zijn vertrouwde stem weer bij Formule 1 terug. De kijkers accepteerden het nieuwe commentaar niet en kwamen in opstand. Ook nu bij Viaplay is het sentiment in het voordeel van Mol. Driekwart van de deelnemers aan een onderzoek geeft aan dat zij willen dat Mol het commentaar bij Formule 1 blijft geven.
Uitgebreider
Duidelijk is wel dat NENT met meer expertise en inzet van meer medewerkers Formule 1 uitgebreider in beeld wil brengen dan Ziggo Sport op dit moment doet. Of dit voldoende is om honderdduizenden sportliefhebbers in het eerste kwartaal van 2022 een Viaplay-abonnement te laten kopen, moet in de komende maanden blijken. Daarbij speelt niet alleen de prijs van het abonnement een rol. Ook de beschikbaarheid via de bruikleendecoders en de mogelijke plaatsing van Viaplay in bestaande abonnementsvormen bij distributeurs als Ziggo, KPN, Delta Fiber en/of Canal Digitaal speelt hierbij een belangrijke rol. NENT is met meerdere distributeurs in gesprek over mogelijke samenwerking. Ziggo heeft inmiddels laten weten abonnees in 2022 Formule 1 te blijven aanbieden. Op welke manier het kabelbedrijf dit wil doen, wordt door hen nog niet gezegd.