Viaplay maakt met nieuwe voetbaldeal prioriteit duidelijk

De nieuwe uitzendrechtenovereenkomst maakt de nieuwe prioriteit van Viaplay Group duidelijk. Vanwege de slechte financiële huishouding heeft het Zweedse bedrijf zijn strategie moeten wijzigen. De meeste internationale activiteiten worden hierdoor deels of volledig afgestoten. Alleen Nederland blijft als buitenlandse markt tot de kernactiviteiten van Viaplay Group horen, al houdt het bedrijf nog wel een slag om de arm. Mocht Viaplay Group in de komende verkoopronde de uitzendrechten van de Formule 1 kwijtraken, dan ontstaat er volgens Viaplay Group een nieuwe situatie. De strijd om de uitzendrechten van Formule 1 na het seizoen 2024 gaat naar verwachting binnen enkele weken beginnen. Naast Viaplay heeft in ieder geval VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) interesse in de rechten.
Deens voetbal
Naast Nederland hoort ook de eigen Scandinavische markt tot de overgebleven kernactiviteiten van Viaplay Group. De nieuwe uitzendrechtenovereenkomst die vandaag is bekendgemaakt heeft dan ook betrekking op de activiteiten van Viaplay Group in Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland. Voor deze landen heeft Viaplay zich tot en met medio 2030 verzekerd van de uitzendrechten van de Deense 3F Superliga voetbalcompetitie. Het gaat om een verlenging: het voetbalaanbod wordt in Scandinavië dus niet uitgebreid, maar het Deense voetbal blijft wel langer beschikbaar voor de abonnees.