Viaplay mist boot bij groei streamingdiensten: ‘abonneeverlies zorgt voor omzetdaling’
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat in het tweede kwartaal van dit jaar de omzet van streamingdiensten in Nederland met 13 procent is gestegen. Belangrijkst redenen zijn prijsverhogingen van abonnementen en meer Nederlanders die het traditionele tv-abonnement bij providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta deels of geheel ruilen voor abonnementen op streamingdiensten. Netflix blijft als onbetwiste marktleider de meeste omzet binnen harken. Ook de lokale speler Videoland van RTL Nederland blijft onverminderd goed presteren. Door groei van de omzet komt de omzet van OTT-diensten voor het eerst boven de 100 miljoen euro uit, zo berekende Telecompaper.
Netflix
Netflix is met een aandeel van 15 procent van de omzet van de Nederlandse tv-markt de grootste OTT-dienst. De streamingdienst heeft wat betreft omzet alleen Ziggo en KPN voor zich. Ziggo haalt ondanks het aanhoudende klantverlies nog steeds de meeste geld uit de Nederlandse tv-markt met een aandeel van rond de 30 procent. De afstand in omzet tussen Netflix en KPN is veel kleiner. KPN heeft volgen berekening van de onderzoeker iets minder dan 20 procent aandeel. Maar Netflix heeft op de lokale tv-markt wel meer omzet dan bijvoorbeeld Odido en Delta. De genoemde providers verkopen naast tv-diensten ook internetabonnementen die in deze vergelijking niet zijn meegerekend.
Viaplay
Opvallend is dat volgens Telecompaper de omzet van Viaplay niet is gestegen. Dit ondanks dat Viaplay in het tweede kwartaal de prijs van het maandabonnement met twee euro verhoogde. Dit betekent dat Viaplay klantverlies heeft geleden. Omdat Viaplay de duurste streamingdienst in Nederland is, staat het ondanks de omzetdaling nog steeds na Netflix op de tweede plek in de omzetlijst van OTT-diensten in Nederland. In abonnee-aantal is Viaplay echter slechts nummer zes. De omzetdaling in het tweede kwartaal bedroeg 5,5 procent. In combinatie met de doorgevoerde prijsverhoging betekent dat Viaplay tienduizenden abonnees is kwijtgeraakt. Deze situatie lijkt de komst van een goedkoper abonnement met reclame dichterbij te brengen. Een dergelijk abonnement wordt door Viaplay in de Scandinavische thuismarkt al aangeboden. De situatie met de omzetdaling is voor de streamingdienst vooral op de langere termijn zorgelijk. Onlangs kocht Viaplay de uitzendrechten voor Formule 1 vanaf het komende seizoen voor de duur van vijf jaar voor een veel hogere prijs dan het nu voor deze rechten betaalt.