Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Viaplay onder vergrootglas bij BNNVARA Kassa na klachtenregen

    Het lijkt erop dat Viaplay door consumentenplatforms wordt gedwongen een actievere houding aan te nemen bij de afhandeling van klachten van abonnees.
    Jarco Kriek
    24 mei 2022
    comments 3
    Viaplay onder vergrootglas bij BNNVARA Kassa na klachtenregen
    Foto Getty Images

    Dit weekend tikte de Consumentenbond Viaplay al op de vingers. De ophef in diverse media heeft het BNNVARA consumentenprogramma Kassa doen besluiten om de huidige situatie bij Viaplay onder een vergrootglas te leggen. Kassa roept Viaplay-abonnees die klachten over de streamingdienst hebben deze bij de redactie te melden. Dit kan onder meer door een het plaatsen van een bericht op het Kassa-forum of een mail naar kassa@bnnvara.nl te sturen. Het verzoek van het consumentenprogramma is om bij deze mail het eigen telefoonnummer te vermelden.

     

    ‘Eigen schuld’

    Er zijn vooral klachten van technische aard over Viaplay. De dienst valt bij een deel van de abonnees regelmatig uit of hapert. In sommige gevallen is Viaplay voor hen zelfs helemaal niet bereikbaar. Ook zijn er op sociale media veel klachten te lezen over tegenvallende beeldkwaliteit. Er zijn echter ook abonnees die geen problemen ondervinden bij gebruik van de streamingdienst, noch last van tegenvallende beeldkwaliteit hebben. Leidinggevenden van het Zweedse moederbedrijf Viaplay Group – voorheen Nordic Entertainment Group (NENT) - legden tot op heden de schuld en oorzaak van de technische problemen bij internetaanbieders en gebruikers van de streamingdienst. Zij hebben hun zaakjes volgens de Zweedse eigenaar niet op orde.

     

    Providers

    Of dit echt het geval is, moet nog worden bezien. Aanbieders van tv en internet zoals Ziggo en KPN waarschuwden Viaplay Group al vóór de marktintroductie van Viaplay in Nederland voor de mogelijke gevaren van het uitsluitend online en via een streamingdienst aanbieden van belangrijke rechtstreekse sportwedstrijden. Door het succes van Max Verstappen wordt de Formule 1 in 2022 op veel momenten zelfs beter bekeken dan het Eredivisievoetbal. Mede op aandringen van de aanbieders ging Viaplay overstag en werd besloten tot augustus Formule 1 bij een aantal tv-providers via een lineair kanaal te verspreiden. Mocht dit lineaire kanaal na de zomerstop van de Formule 1 niet worden voortgezet, dan neemt de drukte bij streamingdienst alleen maar toe. Dit vergroot de kans op nog meer technische storingen.

    ViaplayViaplay GrouponlinestreamingdienststoringFormule 1BNNVARAKassaConsumentenbond

    Reacties