Viaplay ontkent mogelijke prijsverhoging in Nederland niet
Deze week werd duidelijk dat Viaplay klanten die een nieuw abonnement afsluiten via een Apple-apparaat zoals iPad of Apple TV een hoger maandbedrag gaat berekenen. Na een kennismakingperiode van zes maanden zou Viaplay per maand €15,99 gaan kosten. De hogere prijs zou dan gelden vanaf begin 2023, precies een jaar na de marktintroductie van Viaplay in Nederland.
Wirwar aan tarieven
De maandprijs van €15,99 is twee euro hoger dan de officiële maandprijs die Viaplay voor de Nederlandse markt communiceert. De meeste Nederlanders betalen tot het einde van dit jaar minder als ze hun het abonnement hebben afgesloten via Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta of Caiway. Ook als voor Nederlandse lancering een pre-order jaarabonnement is gekozen, is de prijs van 99 euro lager dan bij de officiële maandprijs.
Problemen
Een mogelijke prijsverhoging ligt gevoelig in Nederland. Viaplay heeft te kampen met aanhoudende klachten over beeldstoring. Het bedrijf wordt op verzoek van ACM nauwlettend in de gaten gehouden door de Zweedse toezichthouder en maakte onlangs een knieval voor Consumentenbond, waarbij het bedrijf beloofde klagende klanten te gaan compenseren. Als klap op de vuurpijl blijkt uit eigen onderzoek van Telecompaper dat de helft van de huidige klanten overweegt het abonnement niet voort te zetten.
Geen ontkenning
Het is daarom opvallend dat Viaplay de mogelijke prijsverhoging binnen of na zes maanden niet ontkent. Een woordvoerster van de streamingdienst laat Totaal TV desgevraagd het volgende weten: “Weet dat als Viaplay ooit prijzen zal veranderen zij dat hun klanten op tijd zullen laten weten.” Kortom, Viaplay-abonnees blijven nog enige tijd in onduidelijkheid over een mogelijke prijsverhoging, die wellicht al eerder dan gewenst is uitgelekt via de apps van Apple.