‘Viaplay ontslaat personeel in Nederland’
Dat de nieuwe CEO van het Zweedse moederbedrijf Viaplay Group Jørgen Madsen Lindemann met een bezem door het bedrijf aan het gaan is dat was direct na zijn aanstelling al duidelijk. Dat Nederland de dans niet ontspringt dat was ook zonneklaar. Lindemann haalde zwaargewicht Peter Nørrelund naar Viaplay Group terug om de internationale divisie waartoe Nederland behoort te gaan leiden. Naar nu blijkt wordt niet alleen in de content, maar ook in het personeelsbestand gesneden. Dit melden meerdere bronnen niet alleen aan Totaal TV maar naar blijkt ook aan Streamwijzer. Onduidelijk is of het om dezelfde bronnen gaat.
Marketing
De ontslagronde op het Nederlandse hoofdkantoor raakt volgens deze bronnen vooral de marketingafdeling. Kijkers van bijvoorbeeld de live sportuitzendingen zoals Formule 1, voetbal en darts merken hier dus vooralsnog weinig tot niets van. Het is wel opmerkelijk dat juist de marketingafdeling als eerste de Zweedse bezuinigingsdrift voelt. Marketing speelt een belangrijke rol bij aanwas van nieuwe abonnees. Juist het dalende aantal abonnees en het achterblijven van aanmeldingen van nieuwe abonnees speelt bij de internationale activiteiten een grote rol bij de slechter dan verwachte financiële positie.
Uitzendrechten
Viaplay begon met het aanbieden van streamingcontent in maart 2022. Om een goede marktpositie te verkrijgen, kocht Viaplay Group aansprekende uitzendrechten van sportcompetities. Zo haalde het Formule 1 en het Engelse Premier League voetbal bij Ziggo Sport vandaan. Het Duitse Bundesliga voetbal werd bij ESPN weggekaapt. En het in Nederland populair wordende PDC darts verhuisde van het open net-kanaal RTL 7 naar achter de betaalmuur bij Viaplay. De opzet van Viaplay slaagde. Binnen een jaar had Viaplay naar eigen zeggen 1,2 miljoen abonnees in Nederland. De prijs die het voor dit succes betaalde, was hoog. Naar het nu laat aan te zien misschien wel te hoog. De prijs die Viaplay voor onder meer Formule 1 betaalt, kan volgens marktkenners niet eenvoudig met alleen de verkoop van abonnementen terugverdiend worden.
Beloftes
Dit werd duidelijk toen Viaplay rond de Formule 1 twee bij de Nederlandse marktintroducties gemaakte beloftes naast zich neerlag. De zes aangekondigde gratis Formule 1-races voor iedere Nederlander waren niet te zien. Ook de belofte dat tijdens live beelden van Formule 1-content geen reclame werd uitgezonden verdween in de prullenbak toen plots reclamebanners in beeld te zien waren tijdens Formule 1-races. Vragen van de pers en eigen abonnees omtrent het schenden van deze beloftes werden niet beantwoord. Het zorgde ervoor dat menigeen de stempel arrogant op de streamingdienst drukte. Daarnaast heeft Viaplay in Nederland nog steeds te maken met aanhoudende klachten over haperende streams en blijft het commentaar en presentatie bij sportuitzendingen een doorlopend twistpunt. Allemaal punten waarbij goede marketing tot een positiever sentiment bij bestaande en nieuwe abonnees kan leiden. En juist op marketing lijkt Viaplay in Nederland als eerste te willen gaan bezuinigen.