Viaplay op voorhand in trek: 2 miljoen abonnees mogelijk
Nordic Entertainment Group (NENT) gebruikt Formule 1 om Viaplay in Nederland in de markt te zetten. Nu Max Verstappen een dominante rol speelt in het F1-landschap kijken steeds meer Nederlanders naar deze autosport. Ziggo Sport zendt nog drie races live uit en daarna verkassen de uitzendrechten naar Viaplay. De afgelopen races kijken meer dan 2,5 miljoen Nederlanders naar Formule 1 bij Ziggo Sport. Daarvan kijkt driekwart gratis via het alleen bij Ziggo beschikbare digitale basiskanaal Ziggo Sport. Wie via KPN, Canal Digitaal, T-Mobile of een andere distributeur kijkt, dient een betaalabonnement van Ziggo Sport Totaal te kopen. Het is voor NENT vooral belangrijk of de huidige Ziggo-klanten die ‘gratis’ Formule 1 kijken, bereid zijn een abonnement te kopen voor het volgen van de koningsklasse van de autosport.
Drie op de tien
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat dertig procent van de Nederlanders overweegt een abonnement van Viaplay te kopen. Een marktonderzoeker stelde de vraag aan 1000 respondenten. Bij mensen die twijfelden, speelde vooral onduidelijkheid over abonnementsprijs en content een belangrijke rol. Naast sport – onder meer Formule 1, Bundesliga voetbal, darts en vanaf volgend seizoen Premier League voetbal – gaat Viaplay ook entertainment leveren. Zo heeft NENT inmiddels meer dan zestig titels eigen en dus exclusieve content onder de naam Viaplay Originals. Hieronder bevindt zich hoogwaardig aangeschreven Scandinavisch content. NENT wil ook amusementsprogramma’s en realityseries speciaal voor de Nederlandse markt laten maken.
Zesde plek
Als drie op de tien Nederlanders echt een Viaplay-abonnement gaat kopen dan komt het abonnee-aantal boven de twee miljoen uit. In dat geval is Viaplay in een klap na Netflix de nummer twee op de Nederlandse streamingmarkt. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat vijf procent van de ondervraagden nu al zeker weet dat het een Viaplay-abonnement gaat kopen. Hiermee komt het abonnee-aantal in ieder geval op rond 350.000 uit. Viaplay stapt met dit aantal in als nummer zes op de Nederlandse markt. Het moet Netflix (42 procent), Videoland (15 procent), Disney+ (10 procent), Amazon Prime Video (8 procent) en NPO Plus (6 procent) dan voor zich laten gaan.
Uitzendrechten
Met een marktaandeel van vijf procent is Viaplay in Nederland niet kostendekkend. NENT heeft dure uitzendrechten voor de Nederlandse variant van de streamingdienst gekocht. Alleen al voor Formule 1 betaalt NENT de komende drie jaar 35 miljoen euro per seizoen. Ook voor de langdurige rechten van Bundesliga, Premier League en PDC Darts heeft NENT een bedrag betaald dat boven de tot nu toe geldende Nederlandse marktprijs lag. Het eerst jaar worden deze kosten onder de post marketing in de boeken geplaatst. Om break-even te spelen moet Viaplay een marktaandeel van tussen 15 en 20 procent weten te bereiken.