‘Viaplay op zoek naar geld voor bankgarantie Formule 1-rechten, Ziggo mag nog hopen op terugkeer F1’
Viaplay staat op voorsprong in de strijd rond de toekomstige uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland. Maar ingewijden afkomstig van meerdere kanten melden aan Totaal TV dat voor VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) de strijd nog niet gestreden is. Het klopt dat FOM als verkoper van de rechten de voorkeur voor Viaplay heeft uitgesproken. Maar het uitblijven van een officiële aankondiging heeft volgens de ingewijden een redenen. Dat is het kunnen overleggen van een bankgarantie.
Even geduld
Viaplay heeft nog enige weken om het benodigde geld voor de overeenkomst bij elkaar te krijgen. De huidige financiële positie is niet stevig genoeg om financiële last die bij de nieuwe overeenkomst hoort te kunnen dragen, zo stellen meerdere bronnen. Bij het ondertekenen van de uitzendrechtenovereenkomst moet een koper – in dit geval Viaplay dus – een deel van de totale waarde vaan de overeenkomst direct betalen. Voor het overige deel van de waarde van de gehele overeenkomst moet een bankgarantie overhandigd worden.
Bod
Het is overigens opvallend dat FOM voor Viaplay gekozen heeft. De Telegraaf en NOS brachten vorige week het nieuws dat Viaplay tot en met 2029 de uitzendrechten van Formule 1 had gekocht ondanks dat het Zweedse mediabedrijf minder geld voor de uitzendrechten geboden had. De verkoop van de uitzendrechten aan Viaplay voor meerdere landen en de komst van het lineaire ‘open net’ kanaal Viaplay TV zouden een belangrijke rol bij deze opvallende beslissing van FOM gespeeld hebben. VodafoneZiggo zou niet zoals eerder gemeld een marginaal maar een substantieel hoger bod op de rechten bij FOM hebben gedaan. Over de hele contractperiode zou het om verschil van vele miljoenen euro gaan.
Reclame
Uit de reclamemarkt is te horen dat Viaplay met de toezegging van FOM in handen en de publiciteit in de media als versterkende factor probeert om reclamecontracten rond Formule 1-content af te sluiten. De ingewijden stellen dat als bedrijven hogere kortingen krijgen dan normaal als ze een overeenkomst afsluiten voor de duur van de hele periode van de overeenkomst. Op deze manier probeert Viaplay een deel van het geld voor het ondertekenen van de overeenkomst bij elkaar te krijgen. Mocht dit niet binnen een bepaalde termijn lukken, dan ontstaat er voor VodafoneZiggo weer een mogelijkheid om alsnog de felbegeerde rechten in bezit te krijgen. VodafoneZiggo heeft de rechten hard nodig om de concurrentie met glasvezelproviders als KPN, Odido en Delta beter aan te kunnen. Het kabelbedrijf verliest maandelijks duizenden klanten aan glasvezelproviders.
Mond dicht
Los van afspraken met FOM over publiciteit over het bod op de Formule 1-uitzendrechten is Viaplay een beursgenoteerd bedrijf. Hierdoor onthoudt Viaplay zich tijdens het hele biedingsproces van commentaar. Ook VodafoneZiggo wil niet inhoudelijk reageren, maar een woordvoerder stelt wel dat er pas definitieve duidelijkheid is als FOM de officiële bevestiging bekendmaakt.