Viaplay breekt opnieuw belofte: Verstappen-documentaires niet langer exclusieve content
Twee documentaires over de huidige leider van het Formule 1-raceveld Max Verstappen zijn deze week bij de NPO via publieke omroep PowNed lineair op NPO 1 te kijken. Dit gebeurt in aanloop naar het Dutch GP Formule 1-weekend in Zandvoort. Beide documentaires zijn respectievelijk op 24 en 25 augustus vanaf 17.20 uur te bekijken op het meest bekeken publieke tv-kanaal.
Winterstop
Het is opnieuw een belofte die Viaplay breekt. Beide documentaires werden gedurende de winterstop van Formule 1 door de streamingdienst ingezet om abonnees die specifiek voor deze autoracesport een Viaplay-abonnement hadden genomen binnenboord te houden tijdens de maanden dat er geen races worden georganiseerd. Daarbij werd door Viaplay verkondigd dat het om exclusieve content zou gaan. Die uitspraak kan als belofte worden gezien, en die schendt eigenaar Viaplay Group nu. Het is nog onduidelijk of NPO via PowNed ook de uitzendrechten voor online hervertoning via het OTT-platform NPO Start/NPO Plus heeft gekocht.
Beloftes
Het is niet de eerste belofte aan abonnees die Viaplay de afgelopen anderhalf jaar heeft geschonden. Zo beloofde het Zweedse bedrijf zes races per seizoen aan te bieden aan alle Nederlanders zonder abonnement. De teller stopte echter bij één. Dit was de Dutch GP-race in Zandvoort. Deze wordt ook dit jaar weer gratis voor iedereen op zondag 27 augustus uitgezonden op NPO 1. Een andere belofte die al snel in de prullenbak verdween, was het niet tonen van reclame gedurende kwalificaties en races. Plots waren er gedurende deze race-onderdelen reclamebanners in beeld te zien.
Financiële nood
Viaplay Group zit in financiële nood nadat het dacht streamingdienst Viaplay in korte tijd in meerdere landen te kunnen uitrollen, Het betaalde om de marktintroductie in bijvoorbeeld Nederland en Polen te ondersteunen te veel geld voor uitzendrechten van diverse sporten, Voor de marktintroductie in het Verenigd Koninkrijk werd zelfs ver boven de marktwaarde een lineair sportkanaal overgenomen. Omdat het aantal abonnees achterbleef bij de verwachting belandde de koers van het aandeel – en dus de waarde van het bedrijf – in een vrije val. Viaplay Group is hierdoor meer dan 70 procent minder waard dan voor de marktintroductie in Nederland. Bij het openbaar maken van de financiële cijfers over het tweede kwartaal maakte het bedrijf al bekend dat het sublicenties van eigen exclusieve content zou gaan verkopen om extra inkomsten te genereren. De nood blijkt bij Viaplay nu zo hoog dat het exclusieve content van Formule 1 – het fundament van de Nederlandse tak van de streamingdienst – aan de NPO moet verkopen.