Viaplay prijsverhoging niet door verlengen Formule 1 uitzendrechten
Diverse media melden dat het kopen van de uitzendrechten van Formule 1 voor de periode na 2024 de oorzaak is van de prijsverhoging die Viaplay over enkele weken aan abonnees gaat doorberekenen. Dit is echter niet het geval. Viaplay kondigde de prijsverhoging al medio februari aan. Toen was het helemaal nog niet bekend of Viaplay de uitzendrechten van de Formule 1 kon verlengen.
Pole position
Viaplay lag op dat moment bij de biedingsstrijd op achterstand. Net als aan het einde van de het biedingsproces, toen het volgens ingewijden een net iets lager bedrag voor de uitzendrechten bood. VodafoneZiggo was bereid om jaarlijks meer te betalen om de Formule 1 naar Ziggo en Ziggo Sport Totaal te laten terugkeren. Dat FOM uiteindelijk toch voor Viaplay koos, heeft te maken met het open net-kanaal Viaplay TV. Ook kon FOM met Viaplay Group een pakketdeal voor meerdere landen maken. Samen met de uitzendrechten voor vier Scandinavische landen betaalt Viaplay Group volgens sportmarketeer Chris Woerts een half miljard euro voor de vijfjarige rechtenovereenkomst.
Volgend jaar
Of de nieuwe uitzendrechtendeal - waardoor de inkoopprijs van de Nederlandse rechten met 50 procent stijgt van 30 naar 45 miljoen euro per jaar -aanleiding is voor een nieuwe prijsverhoging in 2025 moet nog blijken. Door opnieuw het abonnement in prijs te verhogen, bestaat de kans dat Viaplay zich buiten de markt prijst en abonnees zullen afhaken. Viaplay is in mei met de prijsstelling van €17,99 al de duurste streamingdienst van Nederland. Ook kan Viaplay een deel van het extra geld dat voor Formule 1 wordt betaald terugverdienen met reclame-inkomsten die binnenkomen via de lineaire tv-zender Viaplay TV.