Viaplay scoort: potentieel huishoudenbereik stijgt naar 2,4 miljoen
Viaplay Group maakte vandaag de financiële cijfers over het vierde kwartaal bekend. Hieruit blijkt dat streamingdienst Viaplay vooral in Nederland en Polen goed op dreef is. In beide landen heeft de dienst rond 1,2 miljoen abonnees. Dit is goed voor een derde van het volledige internationale abonneebestand. Nederland en Polen zorgen dan ook voor een belangrijk deel van de internationale omzet.
Verlies
In het vierde kwartaal realiseerde Viaplay Group een aanwas van 890.000 klanten, waarvan 494.000 buiten de eigen Scandinavische thuismarkt. Ondanks de groei zijn de internationale activiteiten nog verliesgevend. Het goede nieuws is wel dat Viaplay Group verwacht dat de ommekeer in 2024 gaat plaatsvinden. Hiermee worden de internationale activiteiten een jaar eerder dan verwacht winstgevend.
Goede prestatie
De groei de Viaplay in Nederland in de laatste drie maanden van 2022 heeft weten te realiseren is boven verwachting. In deze periode eindigde het Formule 1 seizoen van 2022. Gelijktijdig lagen de voetbalcompetities Premier League en Bundesliga stil vanwege het WK voetbal in Qatar. Formule 1 en voetbal zijn samen met darts voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het aantal abonnees in Nederland. Hoewel het aantal opzeggingen hierdoor tijdelijk toenam – en inmiddels weer dalende is – realiseerde Viaplay in Nederland een netto stijging van het aantal abonnees over het vierde kwartaal.
Entertainment
Viaplay biedt abonnees naast live sport ook een entertainmentaanbod bestaande uit films en series. Daarvan zijn de eigen Viaplay Originals een belangrijk onderdeel. In 2022 voegde Viaplay in totaal 126 eigen titels aan het contentaanbod toe. De streamingdienst verwacht dit jaar 130 Viaplay Originals aan het aanbod toe te voegen.
Bereik
Het potentieel huishoudenbereik van Viaplay komt door de stijging van het aantal abonnees naar 1,2 miljoen op maximaal 2,4 miljoen uit. Bij een abonnement kan maximaal op twee apparaten gelijktijdig gekeken worden. Als het abonnement met familie, vrienden of kennissen wordt gedeeld – het zogenaamde accountsharing – kan het abonnement financieel gedeeld worden. Het huishoudenbereik van Viaplay wordt hierdoor groter, met als gevolg dat bij het huidige abonnee-aantal potentieel meer dan vijf miljoen Nederlanders bereikt kunnen worden.
Viaplay Xtra
Formule 1 blijft in ieder geval de komende maanden bij de providers Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta, Caiway en Solcon lineair beschikbaar via het kanaal Viaplay Xtra. Viaplay maakte hierover onlangs afspraken met deze providers dat dit kanaal in ieder geval tot 1 juni in het aanbod blijft.