‘Viaplay verhoogt abonnementsprijs in 2023 niet’

Veel Viaplay-abonnees kregen deze week te maken met een prijsstijging van ongeveer 40 procent. Dat was overigens verwacht en al bekend bij het aangaan van het abonnement. Via de eigen verkoopkanalen en die van partners als Ziggo, KPN, T-Mobile, Delta en Caiway verkocht Viaplay na de marktintroductie in Nederland abonnementen met een tijdelijke korting die op 31 juli afliep. Deze groep abonnees betaalt vanaf 1 augustus de reguliere maandprijs van €13,99.
Prijsverhoging
Via een nieuwe actie via het Apple-platform App Store lekte een mogelijke nieuwe prijsverhoging in 2023 uit. Wie via de App Store een abonnement afsloot kreeg in beeld dat de prijs van het abonnement na zes maanden introductiekorting zou worden verhoogd naar €15,99. Direct stelde Totaal TV hierover vragen aan Viaplay. Na enkele dagen – ruim voldoende om uit te zoeken hoe het nu precies zit – meldde Viaplay via de Nederlandse vertegenwoordiger: “Weet dat als Viaplay ooit prijzen zal veranderen, zij dat hun klanten op tijd zal laten weten.” Geen bevestiging, maar zeker ook geen ontkenning van een mogelijke prijsverhoging in 2023.
"Nooit aan de orde"
Vreemd was dan ook een nieuwe melding enkele dagen later vanuit Viaplay aan Streamwijzer, waarin door het Zweedse mediabedrijf werd gesteld dat van een prijsverhoging in 2023 geen sprake is. Klopt het dat Viaplay binnen enkele dagen plots heeft besloten dat de abonnementsprijs niet wordt verhoogd? We vroegen Viaplay om een bevestiging van dit in ieder geval voor abonnees heugelijk feit. Het antwoord van dezelfde Nederlandse vertegenwoordiging luidde: “Er is nooit aan de orde geweest dat Viaplay niet met zekerheid iets hierover kon zeggen.” Een harde ontkenning van een prijsverhoging dus. In een tijd dat Viaplay bij menigeen – ook deels bij eigen abonnees – onder een vergrootglas ligt, kunnen deze zwalkende antwoorden van de streamingdienst tot nog meer onduidelijkheid leiden.