Viaplay verkoopt uitzendrechten Premier League voetbal
Het klinkt voor veel Nederlandse voetbalfans misschien als muziek in de oren: het Premier League voetbal niet meer hoeven te kijken via de haperende streams van Viaplay. En in plaats daarvan kijken via een technisch beter functionerend platform van een grote internationale streamingsdienst. Het is niet uitgesloten dat dit in de toekomst gaat gebeuren als we kijken naar de huidige gang van zaken in Scandinavië. Daar worden tientallen Premier League-wedstrijden vanaf nu namelijk ook aangeboden aan abonnees van streamingdienst Prime Video van Amazon. Zij hoeven hiervoor niets extra te betalen.
Kernlanden
De sublicentie die aan Prime Video is verkocht is opvallend. Scandinavië is samen met Nederland benoemd tot kernactiviteit door het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group. Dat in landen als Zweden een deel van de Premier League-wedstrijden toch naar een concurrent verhuist baart opzien. Het gaat om in totaal 38 wedstrijden per seizoen. Zo zijn vanaf het komende voetbalseizoen alle wedstrijden waarvan de aftrap op zaterdagmiddag om 13.30 uur plaatsvindt niet alleen bij Viaplay maar ook bij Prime Video te zien. Viaplay Group verkocht eerder al negen eigen Viaplay Original dramaseries aan Amazon voor vertoning via Prime Video.