‘Viaplay verslikt zich in Formule 1 en maakt cruciale fout met afserveren Olav Mol’

Sport 7 was een Nederlandse commerciële sportzender die werd opgezet door diverse partijen, waaronder KNVB en Endemol (John de Mol). Door de uitzendrechten van het populaire Eredivisievoetbal weg te halen bij NOS Studio Sport en exclusief bij Sport 7 onder te brengen, werd geprobeerd succesvol het medialandschap te betreden. In tegenstelling tot NOS Studio Sport moest de kijker maandelijks extra betalen en werd het programma met de samenvattingen onderbroken door reclame. De kijkers pikten dit niet en haakten massaal af. Hierdoor leed Sport 7 400.000 gulden (bijna 200.000 euro) verlies per dag. Na twee maanden werd dan ook de stekker uit Sport 7 getrokken.
Viaplay
De vergelijking met Viaplay is niet op alle punten te maken. Viaplay bestaat in Nederland inmiddels al anderhalf jaar. Het heeft met op het hoogtepunt naar eigen zeggen 1,2 miljoen abonnees ook veel meer draagkracht onder de Nederlanders. Maar op één belangrijk punt is wel overeenstemming: met het wegkopen van de uitzendrechten van het populaire Formule 1 met Max Verstappen van Ziggo Sport, heeft Viaplay zich een plaats gekocht in het Nederlandse medialandschap. Vriend en vijand zijn het erover eens dat het bedrag dat Viaplay voor de uitzendrechten heeft betaald vrijwel niet met de verkoop van abonnementen is terug te verdienen.
Fout
Volgens mediaspecialist en marktkenner Ruud Hendriks heeft Viaplay diverse fouten gemaakt. De grootste is het niet aannemen van Olav Mol als commentator en Jack Plooij als pitreporter. Het Viaplay Formule 1 commentaarduo Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk is volgens de mediaspecialist niet in staat om het gemis van vooral Olav Mol op te vangen. Er zijn volgens Hendriks te veel Nederlanders die Mol automatisch aan Formule 1 binden. Dit was te zien in het SBS 6-programma Shownieuws. In hetzelfde programma werd Viaplay als arrogant gekwalificeerd.
Marktwaarde
In de afgelopen twee weken is het aandeel van Viaplay met 70 procent gezakt. Ook moest CEO Anders Jensen het veld ruimen. De komst van de ervaren Jorgen Lindemann als CEO van Viaplay Group heeft het tij nog niet kunnen keren. Viaplay Group heeft te maken met tegenvallende reclame-inkomsten bij lineaire tv- en radiozenders op de Scandinavische thuismarkt. Bij streamingdienst Viaplay vallen de abonnee-aantallen tegen. Hoewel de streamingdiensten werd gelanceerd op diverse grote internationale markten – waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten – steeg het aantal internationale abonnees slechts met 300.000 naar 7,7 miljoen.
Tien procent
Dat Viaplay Group naar alle waarschijnlijkheid gegokt en verloren heeft, blijkt als we naar de aandelenkoers op langere termijn kijken. Bij de marktintroductie in Nederland begin 2022 lag de koers van het aandeel rond de 520 Zweedse Kronen (SEK). Na het dramatisch koersverlies van enkele weken geleden schommelt de koers nu rond 60 SEK. Dit betekent dat in anderhalf jaar 90 procent van de waarde van Viaplay Group is verdampt.