Viaplay voorlopig door aandeelhouders Canal+ en PPF gered: torenhoge verliezen blijven

De aandeelhouders steken zo’n 350 miljoen euro vers kapitaal in het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group. Voornamelijk de Franse mediareus Canal+ en de Tsjechische investeerder PPF staan voor dit bedrag garant. Met dit bedrag en afspraken met schuldeisers en banken probeert Viaplay Group zich in de toekomst staande te houden. Of dit daadwerkelijk gebeurt, blijft ook na deze financiële noodinfuus onzeker.
Gegokt en verloren
Het wordt steeds duidelijker dat Viaplay Group de afgelopen jaren ‘all-in’ is gegaan op de roulettetafel en zijn fiches op de verkeerde kleur heeft gelegd. Met veel te duur aangekochte uitzendrechten heeft het bedrijf nieuwe markten betreden die nu één voor één met veel verlies weer worden afgestoten. Inmiddels is er een koper gevonden voor de Britse uitzendrechten. Viaplay Group geeft aan te verwachten zich in 2025 te kunnen terugtrekken uit de Baltische landen en Polen. In Nederland blijft streamingdienst Viaplay voorlopig actief. Ook de Scandinavische activiteiten en de dienst Viaplay Select blijven binnen de kernactiviteiten. Naast te duur aangekochte uitzendrechten heeft Viaplay Group last van dalende inkomsten uit reclameverkoop, hoge inflatie – dat blijkbaar zorgt voor het opdrijven van kosten van uitzendrechten – en een grotere kostenpost voor energie.
Verlies
De schuldenlast van Viaplay Group is inmiddels opgelopen tot 1,3 miljard euro. Alleen al dit jaar lijdt het bedrijf maandelijks een verlies van meer dan 50 miljoen euro. Afspraken met betrekking tot verlenging tot betalingstermijnen met schuldeisers zijn hierdoor noodzakelijk om financieel het hoofd boven water te houden. Om aan de betalingsverplichtingen te kunnen voldoen, lijkt Viaplay Group de ARPU – gemiddelde maandelijkse uitgave per abonnee – op te willen krikken. Dit betekent dat prijsverhoging van abonnementen verwacht kunnen worden.
Nederland
De Nederlandse activiteiten van Viaplay blijven vooralsnog ongewijzigd. Dit betekent dat de uitzendrechten van Formule 1, voetbal en darts niet geheel of gedeeltelijk verkocht worden aan andere marktpartijen, zoals VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport), RTL Nederland (Videoland) of Talpa Network. Viaplay blijft volhouden dat het aantal abonnees in Nederland stabiel is, maar onderbouwt dit niet met exacte cijfers. Eerder stelde het bedrijf dat het in Nederland meer dan een miljoen abonnees heeft. Een daling van het aantal Nederlandse abonnees kan in het vierde kwartaal verwacht worden. Direct na het einde van de laatste Formule 1-race van dit seizoen – afgelopen weekend – was via zoekmachine Google de duidelijke trend zichtbaar dat bestaande abonnees het abonnement wilden opzeggen.