Viaplay weet niet wat ze willen: KPN mag dagpas niet meer aanbieden
Weet Viaplay zelf eigenlijk nog welke koers het moet varen? Dat is de vraag nu bekend is geworden dat KPN op verzoek van het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group al na korte tijd gestopt is met de verkoop van dagpassen voor streamingdienst Viaplay. Met deze dagpas kon naar Formule 1 worden gekeken zonder abonnement op Viaplay. KPN bevestigt aan Bright dat de dagpas op verzoek van Viaplay niet meer via de bruikleendecoders van het telecombedrijf gekocht kan worden.
Duur
Het is overigens de vraag of deze dagpas veel werd verkocht tijdens de twee Formule 1-weekenden dat dit mogelijk was. De prijs van de dagpas was 12 euro. Voor 4 euro extra is bij KPN een maandabonnement op Viaplay verkrijgbaar. Dit abonnement is maandelijks op te zeggen. Met zo'n maandabonnement kan niet alleen naar Formule 1 worden gekeken, maar ook naar darts, voetbal, andere sporten, films, series en documentaires. De dagpas van Viaplay past wel in de visie van KPN om klanten alle vrijheid te geven om te kiezen wat hen het beste uitkomt. Vrijwel gelijktijdig met de introductie van de Viaplay dagpas bracht KPN ook een dagpas voor het erotiekaanbod naar de bruikleendecoder. Al langere tijd zijn dagpassen voor ESPN en Ziggo Sport Totaal bij het telecombedrijf verkrijgbaar.
Nederland
Onlangs maakte Viaplay Group bekend dat Nederland tot kernactiviteit is bestempeld. Door de slechte financiële positie van het bedrijf moet het activiteiten in diverse landen afstoten of afschalen. In Nederland blijft het aanbod vooralsnog gelijk, maar wordt de focus meer op sport gelegd. Hierdoor heeft Viaplay diverse aangekondigde Nederlandse dramaseries geschrapt. Het komt met deze beslissing wel in de knel met aankomende nieuwe regelgeving, waardoor het minimaal 4,5 procent van de Nederlandse omzet in Nederlandse content moet investeren. Het zwabberbeleid dat nu met de dagpas van KPN zichtbaar is geworden, roept ook vragen op over de houdbaarheid van de uitspraak dat Viaplay Group de eigen streamingdienst in Nederland beschikbaar wilt houden.
Formule 1
Dit kan zomaar veranderen als Viaplay de uitzendrechten van Formule 1 na 2024 verliest. De uitzendrechten komen binnenkort weer op de markt. Viaplay Group wil de uitzendrechten graag behouden, maar kan op geduchte concurrentie van VodafoneZiggo (Ziggo/Ziggo Sport) rekenen. Dit mediabedrijf heeft met aandeelhouders Vodafone Group en Liberty Global veel betere financiële middelen om boven de marktwaarde te bieden op de uitzendrechten van Formule 1. Daarnaast is er een familiaire band tussen Liberty Global en Liberty Media, de verkoper van de uitzendrechten van Formule 1. Kabelbedrijf Ziggo heeft Formule 1 nu meer dan ooit hard nodig om de concurrentie van onder meer KPN, T-Mobile en Delta af te slaan. Deze providers leveren vaste diensten via glasvezel, dat in een rap tempo door vrijwel het gehele verzorgingsgebied van Ziggo wordt uitgerold. Ziggo verliest hierdoor per kwartaal tienduizenden klanten. Met gratis Formule 1 in het basispakket via het eigen kanaal Ziggo Sport kan het tij mogelijk gekeerd worden.