Viaplay wil Formule 1 ‘heel erg betaalbaar’ aanbieden
Nordic Entertainment Group (NENT) kocht enkele maanden geleden de Nederlandse uitzendrechten van Formule 1 vanaf het seizoen 2022 voor een periode van drie jaar. Hierdoor verhuizen de live-beelden van Ziggo Sport/Ziggo Sport Totaal naar de voor Nederland nieuwe streamingdienst Viaplay. Ondanks dat NENT voor de Nederlandse uitzendrechten een volgens analisten vrijwel onmogelijk terug te verdienen bedrag – rond 35 miljoen euro per jaar – betaalt, betekent dit niet dat de abonnementsprijs van Viaplay in Nederland torenhoog wordt.
Goedkoper
Het exacte abonnementsbedrag voor de Nederlandse variant van Viaplay heeft NENT nog niet bekend gemaakt, maar volgens het programmahoofd van het bedrijf, Filippa Wallestam, wordt het abonnement ‘heel erg betaalbaar’. Nederlanders hoeven niet bang te zijn dat in Nederland een gelijke prijs als in Noorwegen betaald dient te worden. Viaplay kost in Noorwegen ongeveer 32 euro per maand voor het complete contentaanbod inclusief sport. Wallestam deed deze belofte in een interview met het Algemeen Dagblad tijdens de internationale tv-beurs Mipcom in het Franse Cannes.
Meer dan alleen sport
Naast Formule 1 heeft NENT voor de Nederlandse variant van Viaplay ook de uitzendrechten van onder meer de voetbalcompetities Bundesliga en Premier League gekocht. Ook het in Nederland populaire PDC Darts verhuist volgend jaar van RTL 7 naar Viaplay. Toch wordt de streamingdienst in Nederland breder dan alleen sport. Zo zijn films, series en documentaires die exclusief in opdracht van NENT gemaakt zijn – de zogenaamde Viaplay Originals – onderdeel van het contentaanbod. Verder heeft NENT de uitzendrechten van diverse content aan andere mediabedrijven gekocht.
Eigen programma’s
Maar de plannen van Viaplay voor de Nederlandse markt gaan verder. NENT wil namelijk door het maken van Nederlandse entertainmentprogramma’s de concurrentie met RTL en Talpa aangaan. Daarbij denkt NENT vooral in de richting van talentenshows en realityprogramma’s zonder acteurs. NENT wil in 2023 via Viaplay in ieder geval twee Nederlands geproduceerde realityshows, twee dramaseries en één documentaire aanbieden.
Bruikleendecoder
NENT is met Ziggo en KPN in onderhandeling over mogelijke samenwerking. Beschikbaarheid van Viaplay in zoveel mogelijk Nederlandse woningen is voor NENT belangrijk. Toegang tot de bruikleendecoders van Ziggo en KPN kan belangrijk zijn om dit doel te bereiken. Daarnaast is het denkbaar dat samenwerking met deze distributeurs ertoe kan leiden dat Viaplay als los abonnement of als onderdeel van bestaande abonnementsvormen aan abonnees geleverd kan worden.