Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Viaplay ziet aantal storingen teruglopen: ‘maar iedere klacht is er één te veel’

    Totaal TV sprak de afgelopen tijd meerdere malen met de nieuwe Nederlandse CEO Roger Lodewick, onder meer over klachten met betrekking tot storingen.
    Jarco Kriek
    1 februari 2024
    comments 0
    Viaplay ziet aantal storingen teruglopen: ‘maar iedere klacht is er één te veel’
    Foto Getty Images

    Het nieuws dat Viaplay stopt met Viaplay Xtra kwam voor menig abonnee als een onaangename verrassing. Dit lineaire kanaal was bij Ziggo, KPN, Odido, Delta, Caiway en Solcon tijdens Formule 1-weekenden te zien met live sportbeelden. Tenminste als het Viaplay-abonnement via deze providers werd gekocht. Niet eerlijk voor abonnees die het abonnement rechtstreeks bij Viaplay kopen, zo oordeelde de nieuwe Viaplay Nederland CEO Roger Lodewick. Dit was één van de redenen voor het stoppen van het lineaire kanaal.

     

    Streamingdienst

    Maar er zijn meer redenen. Zo is Viaplay in Nederland een streamingdienst. Het lineaire kanaal werd twee jaar geleden op aanraden van de providers uit nood geboren. Zij vreesden storingen en kregen in de beginperiode van Viaplay hierin gelijk. De Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) schakelde zelfs de Zweedse collega’s in om bij de Zweedse directie duidelijk te maken dat een technische verbetering noodzakelijk was. Ook Consumentenbond schudde hard aan de boom bij het Zweedse hoofdkantoor in Stockholm.

     

    Storingen

    En met succes. Viaplay Group maakte werk van betere dienstverlening in Nederland. Lodewick stelt nu vast dat het aantal klachten over (beeld)storing en inlogproblemen dusdanig gering is dat er afscheid genomen kan worden van het lineaire kanaal Viaplay Xtra. Al stelt de CEO nadrukkelijk dat elke klacht er eentje te veel is. Klachten zijn er zeker maar dit is slechts een zeer klein percentage – of mogelijk zelfs promillage – van de miljoen abonnees die Viaplay in Nederland heeft. Totaal TV stelde in de afgelopen periode zelf vast dat ook de apparatuur waarmee online naar de streamingdienst wordt gekeken en rol speelt bij het ervaren van storingen. Zo zijn vooral in combinatie goedkopere mediaspelers meer problemen op te merken. Bij gebruik van een duurdere mediaspeler is het aantal storingsklachten veel minder.

     

    In de komende editie van tv-gids Totaal TV staat het volledige interview met Roger Lodewick. Deze is vanaf 6 februari in losse verkoop verkrijgbaar of wordt bij de abonnee thuis geleverd.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienststoring

    Reacties