Viaplay ziet abonnees weglopen na extreme prijsverhoging

Het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group heeft de financiële cijfers over het eerste kwartaal bekendgemaakt. Deze stemmen niet tot veel vreugde. Het aantal abonnees daalde aanzienlijk. Ondanks de forse prijsverhogingen in de kernmarkten Scandinavië en Nederland daalde de omzet met zo’n vijf procent omdat het klantverlies hoog was. Exacte abonneecijfers op landniveau geeft Viaplay niet, maar het is aannemelijk dat ook in Nederland minder kijkers een abonnement hebben. De prijsverhoging die voor bepaalde abonnees zelfs tot meer dan zeven euro per maand opliep, kan worden gezien als belangrijke factor.
Duur
Viaplay kan met een prijs van €21,99 per maand voor het kijken zonder reclame met enige cynisme een ‘elite streamingdienst’ worden genoemd. Voor Formule 1-liefhebbers is er een goedkoper alternatief in de vorm van F1 TV, de eigen streamingdienst van Formule 1-eigenaar FOM. Liefhebbers van voetbal uit Engeland, Duitsland en Frankrijk alsmede dartsliefhebbers kunnen niet zonder Viaplay omdat voor het kijken van deze sporten geen legale alternatieven in Nederland voorhanden zijn. Al kunnen dartsliefhebbers wel via een grijze omweg online via het Belgische VTM kijken.
Viaplay TV
De nieuwe lineaire kanalen Viaplay TV (basispakket) en Viaplay TV+ (betaalzender) komt daarnaast niet goed van de grond na de marktintroductie een maand geleden. Viaplay TV is alleen beschikbaar bij Ziggo, Odido en Delta. Het huishoudenbereik is hierdoor niet optimaal omdat bij de grote tv-aanbieder KPN en alle kleinere providers Viaplay TV niet beschikbaar is. Het lagere huishoudenbereik zorgt voor een lagere omzet voor verkochte reclamezendtijd. Ondanks distributieovereenkomsten met Ziggo, Odido en Delta is betaalzender Viaplay TV+ op dit moment alleen bij Odido en Delta verkrijgbaar. Ziggo heeft Viaplay TV+ wel aangekondigd, maar geeft nog geen termijn waarop het betaalkanaal beschikbaar komt.