Viceland wil jongeren weer aan ouderwetse televisie kluisteren
Ziggo heeft de primeur met Viceland in Nederland. De zender is de eerste maanden exclusief bij het kabelbedrijf te zien. Vanaf de zomer gaan meer aanbieders Viceland doorgeven. In ieder geval bij Caiway is dit het geval. De verwachting is dat ook KPN de zender in het aanbod gaat opnemen. KPN voert rond 1 juli de jaarlijkse grote zenderwijziging door. Aangezien dat Ziggo en KPN elkaar op meerdere fronten, ook bij het zenderaanbod, goed in de gaten houden en elkaar dikwijls volgen, is de kans aanwezig dat Viceland binnenkort ook op de Interactieve TV-decoder van KPN en de dochterbedrijven XS4All en Telfort te zien is.
Millennnials
Viceland richt zich op jongeren in de leeftijdsdoelgroep twintig tot dertig jaar. Het is opvallend dat het Amerikaanse mediabedrijf Vice Media in steeds meer landen eigen landenversies van het lineaire kanaal Viceland gaat uitrollen. Het bedrijf is al meer dan twintig jaar actief met het online aanbieden van content. In een tijd dat meer jongeren online, zogenaamd Over The Top (OTT), tv- en videocontent consumeren, is het in de markt zetten van een lineair tv-kanaal opvallend. Vice wil kijkers met spraakmakende programma’s over mode, misdaad , seks en drugs toch aan de ouderwetse televisie zien te kluisteren.
Ook online bij Ziggo
Ziggo geeft Viceland vanaf 1 maart in het TV Standaard-zenderpakket door. Dit betekent dat voor het bekijken van de zender een smartcard of Ziggo Horizon Mediabox met geïntegreerde smartcard nodig is. De zender is op voorkeuzekanaal 26 in HD-kwaliteit te bekijken. Het kabelbedrijf biedt Viceland ook online via de mobiele tv-dienst Ziggo GO aan. Zo kan de doelgroep overal in Nederland op elk gewenst beeldscherm naar Viceland kijken.