Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Vijf miljoen Nederlanders betalen meer voor internet: prijsverhoging bij Ziggo en KPN

    Niet alleen gas, benzine en boodschappen zijn duurder geworden. Vanaf vandaag is ook internetabonnement bij de grootste aanbieders Ziggo en KPN in prijs gestegen.
    Jarco Kriek
    1 juli 2022
    comments 1
    Vijf miljoen Nederlanders betalen meer voor internet: prijsverhoging bij Ziggo en KPN
    Foto Getty Images

    Door de prijsverhogingen bij diverse providers – zoals Ziggo en KPN – is internet en in mindere mate tv-kijken via vaste netwerken voor minimaal vijf miljoen Nederlanders duurder geworden. Door de prijsstijging kon deze groep Nederlanders vorige maand – ook binnen de vaste contractperiode – kosteloos opzeggen. De prijsverhogingen die Ziggo en KPN doorvoerden bleven wel binnen de grens van de op dit moment geldende inflatie.

     

    Ziggo

    Ziggo verhoogt de prijs van abonnementen met gemiddeld €2,12 per maand. De hoogste prijsstijging bij het kabelbedrijf is €3,50 per maand. Voor sommige oudere abonnementsvormen uit bijvoorbeeld de UPC-tijd gelden andere prijsaanpassingen dan bij nieuwe abonnementsvormen. Bij de prijsaanpassingen van Ziggo is niet alleen internet maar ook tv de reden van eventuele verhogingen. De prijs van het duurste gigabit-abonnement GIGA gaat in tegenstelling tot andere abonnementsvormen omlaag. Ziggo wijt de prijsverhoging aan hoge kosten en noemt daarbij onder meer duurder wordende netwerkapparatuur en de enorme prijsstijging van energieverbruik om het netwerk operationeel te houden. Ook wil Ziggo de maandprijs van oudere en de huidige abonnementsvormen met deze prijsverhoging meer gelijktrekken. Deze redenen gelden natuurlijk ook voor het GIGA-abonnement, dat Ziggo desondanks goedkoper maakt. Het kabelbedrijf doet dit naar alle waarschijnlijkheid omdat de prijs van dit GIGA-abonnement niet concurrerend was vergeleken met gigabit-internet via glasvezel. Ziggo heeft wel tegelijk met de prijsverhoging de internetsnelheid bij veel abonnees verhoogd.

     

    KPN

    KPN verhoogt alleen de prijs van internetabonnementen. De gemiddelde prijsstijging bedraagt volgens het telecombedrijf 3,5 procent, wat overeenkomt met €1,90 per maand. Net als bij Ziggo gaat bij KPN de prijs van abonnementen met gigabitsnelheid via glasvezel niet omhoog. De prijzen van tv-abonnementen bij Interactieve TV en Digitenne gaan ook niet omhoog. KPN zegt terughoudend te zijn met deze prijsverhoging. Het telecombedrijf investeert dit jaar en de komende jaren honderden miljoenen euro's in de aanleg van nieuwe glasvezelnetwerken. Dit zorgt samen met de inflatiecorrectie voor een prijsverhoging voor de meeste KPN-abonnees.

     

    T-Mobile

    Ondanks de door Ziggo en KPN zelf onderbouwde en aangekondigde cijfers rond de prijsverhoging blijkt uit een analyse van Tweakers dat Ziggo het meest bescheiden is met de prijsverhoging. T-Mobile – dat de prijzen eerder dit jaar aanpaste – heeft de abonnementskosten dit jaar gemiddeld het meest opgevoerd.

     

    Besparen op internet

    Door prijzen goed te vergelijken en zelf in te schatten wat het daadwerkelijke gebruik van internet is, kan maandelijks soms wel tot tientallen euro op het internetabonnement worden bespaard. In veel gevallen trappen Nederlanders in de marketingtaal van providers en kopen ze een internetabonnement met een snelheid die te hoog is voor het daadwerkelijke verbruik. Daarbij geldt dat in bepaalde gevallen een overstap naar DSL-internet voor aanzienlijke kostenbesparing kan zorgen. Ziggo-abonnees die willen besparen, hoeven niet per se de overstap naar DSL te maken als ze goedkoper willen internetten. Het kabelbedrijf heeft goed verstopt ook het Internet Basic-abonnement in het assortiment. Hiermee kan voor 35 euro per maand – inclusief ontvangstmogelijkheid van ruim 50 zenders – met DSL gelijkwaardige snelheid (en in enkele gevallen zelfs nog sneller) van internet gebruik worden gemaakt.

    ZiggoVodafoneZiggoKPNinternettvtelevisieInteractieve TVDigitenneprijsverhoging

    Reacties

  1. Interview

    • *

      Raymond Thiry

      The Net

      In deze internationale dramaserie speelt Raymond Thiry (63) de louche directeur van een wereldwijde voetbalorganisatie.
      Reacties0 reactie(s)