Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Visie John de Mol komt uit: RTL Nederland en Talpa samen verder

    Een nieuwe Nederlandse mediareus is in de maak. RTL Nederland en Talpa Network gaan fuseren. Dit hebben beide bedrijven bekendgemaakt.
    Jarco Kriek
    22 juni 2021
    comments 9
    Visie John de Mol komt uit: RTL Nederland en Talpa samen verder
    Foto Getty Images

    Het is al langere tijd duidelijk dat RTL Group het belang in RTL Nederland wil wijzigen. Vooral DPG Media en VodafoneZiggo – eigenaar van kabelbedrijf Ziggo – werden onder meer door de Belgische zakenkrant De Tijd als mogelijke overnamekandidaten getipt. Uiteindelijk wordt het dus een fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network. De Nederlandse toezichthouder moet nog wel toestemming voor het samengaan van de twee bedrijven geven. Met de fusie komt de eerder door John de Mol geuite visie uit waarin de mediamiljardair streefde naar één groot Nederlands mediabedrijf dat een vuist kan maken tegen grote internationale spelers als Google, Facebook en Netflix.

     

    RTL Group

    In het nieuwe fusiebedrijf - dat naar nu lijkt onder RTL-merknaam verdergaat - krijgt RTL Group als eigenaar van RTL Nederland een meerderheidsbelang van 70 procent. Talpa Network (John de Mol) krijgt 30 procent van de aandelen. De huidige merken van beide mediagroepen blijven in stand. Naast een scala aan lineaire zenders wordt streamingdienst Videoland het kroonjuweel van het nieuwe Nederlandse mediabedrijf. Een belangrijke reden voor de fusie is het sterker maken van Videoland om hierdoor de strijd met Netflix, Disney+, Amazon Prime Video en nieuwkomers als Warnermedia/Discovery beter aan te kunnen gaan. Het nieuwe fusiebedrijf wordt door de inbreng van Talpa Radio met de zenders Radio 10, 538, Skyradio en Radio Veronica ook op radiogebied belangrijk. Het is voor RTL Nederland bijna dertig jaar geleden dat het voor het laatst met radio in Nederland actief was.

     

    Leiding

    John de Mol lijkt zich in de nieuwe constructie meer met het maken van nieuwe programmaformats bezig te gaan houden. Het creatieve bedrijf van John de Mol blijft overigens buiten de fusie met RTL Nederland. De dagelijkse leiding van het nieuwe fusiebedrijf komt in handen van de huidige RTL Nederland CEO Sven Sauvé. Maar voordat de fusie een feit is, dient Brussel Europese toestemming te geven. Daarna is het de beurt aan de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) om een handtekening onder de fusie te zetten.

     

    Voetbal

    Als de fusie een feit is, wordt de combinatie RTL Nederland/Talpa Network ook groot op het gebied van voetbalrechten. RTL heeft voor de komende drie jaar de uitzendrechten voor het open net van de Champions League. Talpa Network heeft de uitzendrechten van de Conference League en Europa League.

    RTLRTL NederlandRTL GroupTalpaTalpa NetworkJohn de MolSven SauvéVideoland

    Reacties

  1. TV-TIP Live and Let Die

    Live and Let Die
    RTL 7 om 20:25 uur
    James Bond (Roger Moore, die de rol hier voor het eerst speelt) doet onderzoek naar de moord op drie collega's. Hij ontdekt dat de slachtoffers alle drie contact hadden met Kananga (Yaphet Kotto), de dictator van het Caraïbische eiland San Monique. Op San Monique krijgt 007 te maken met drugs, geweld en de duistere krachten van voodoo.

    TV-TIP Wheeler Dealers

    Wheeler Dealers
    discovery om 20:30 uur
    In mei 2002 werd de liefhebber van brullende motoren en brandend rubber getrakteerd op de gepeperde versie van de vrij brave Audi A6 Avant, de RS6 Avant. Met in het vooronder een 4,2 liter twinturbo V8, goed voor 450 pk, sprintte de opgepompte stationwagen in een duizelingwekkende 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Mike vindt een ultra­marijnblauw exemplaar van de eerste generatie, die Elvis nog verder oppompt om het op het circuit op te nemen tegen dé sportwagen der sportwagens: de Porsche 911.

    Interview

    • *

      Leo Blokhuis

      Top 2000 Quiz

      Het was het jaar waarin Coldplay definitief doorbrak, het internet ontplofte, maar ook de onzekerheid of er nog wel leven zou zijn na 2000. Het jaar 1999 herinnert fans van NPO Radio 2 echter nog aan iets heel ánders, namelijk aan de start van de Top 2000.
      Reacties0 reactie(s)