Visie John de Mol komt uit: RTL Nederland en Talpa samen verder

Het is al langere tijd duidelijk dat RTL Group het belang in RTL Nederland wil wijzigen. Vooral DPG Media en VodafoneZiggo – eigenaar van kabelbedrijf Ziggo – werden onder meer door de Belgische zakenkrant De Tijd als mogelijke overnamekandidaten getipt. Uiteindelijk wordt het dus een fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network. De Nederlandse toezichthouder moet nog wel toestemming voor het samengaan van de twee bedrijven geven. Met de fusie komt de eerder door John de Mol geuite visie uit waarin de mediamiljardair streefde naar één groot Nederlands mediabedrijf dat een vuist kan maken tegen grote internationale spelers als Google, Facebook en Netflix.
RTL Group
In het nieuwe fusiebedrijf - dat naar nu lijkt onder RTL-merknaam verdergaat - krijgt RTL Group als eigenaar van RTL Nederland een meerderheidsbelang van 70 procent. Talpa Network (John de Mol) krijgt 30 procent van de aandelen. De huidige merken van beide mediagroepen blijven in stand. Naast een scala aan lineaire zenders wordt streamingdienst Videoland het kroonjuweel van het nieuwe Nederlandse mediabedrijf. Een belangrijke reden voor de fusie is het sterker maken van Videoland om hierdoor de strijd met Netflix, Disney+, Amazon Prime Video en nieuwkomers als Warnermedia/Discovery beter aan te kunnen gaan. Het nieuwe fusiebedrijf wordt door de inbreng van Talpa Radio met de zenders Radio 10, 538, Skyradio en Radio Veronica ook op radiogebied belangrijk. Het is voor RTL Nederland bijna dertig jaar geleden dat het voor het laatst met radio in Nederland actief was.
Leiding
John de Mol lijkt zich in de nieuwe constructie meer met het maken van nieuwe programmaformats bezig te gaan houden. Het creatieve bedrijf van John de Mol blijft overigens buiten de fusie met RTL Nederland. De dagelijkse leiding van het nieuwe fusiebedrijf komt in handen van de huidige RTL Nederland CEO Sven Sauvé. Maar voordat de fusie een feit is, dient Brussel Europese toestemming te geven. Daarna is het de beurt aan de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) om een handtekening onder de fusie te zetten.
Voetbal
Als de fusie een feit is, wordt de combinatie RTL Nederland/Talpa Network ook groot op het gebied van voetbalrechten. RTL heeft voor de komende drie jaar de uitzendrechten voor het open net van de Champions League. Talpa Network heeft de uitzendrechten van de Conference League en Europa League.