Vodafone brengt diversiteit op de glasvezel

Op 1 juli dreigt het
zenderaanbod op de Nederlandse glasvezel één grote eenheidsworst te worden.
Uitzondering is het aanbod van Vodafone. Deze aanbieder wil juist zorgen voor
grotere diversiteit en concurrentie op glasvezelnetwerken.
De meeste aanbieders op
de glasvezelnetwerken van Reggefiber kopen hun diensten in bij KPN Wholesale.
Voorheen was er nog veel verschil tussen het aanbod van enerzijds KPN en XS4ALL,
en anderzijds aanbieders die hun diensten inkochten bij Glashart Media. Nu
Glashart Media - net als Reggefiber - eigendom van KPN is geworden, is dit
bedrijf in KPN Wholesale opgenomen. De volgende stap zet KPN op 1 juli: dan
wordt het zenderaanbod van de tv-dienst en de pakketstructuur van KPN en KPN Wholesale
gelijkgetrokken. Veruit de meeste tv-aanbieders op de glasvezel leveren vanaf
dat moment hetzelfde tv-aanbod.
Toegangsvoorwaarden en de
ACM
Vodafone gebruikt voor de
diensten via glasvezel het netwerk van Reggefiber. KPN moet concurrerende
bedrijven van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegang geven tot het
Reggefiber-glasvezelnetwerk. Het gaat hier om tv-, internet- en
telefoondiensten, en de ACM heeft bepaald onder welke voorwaarden dat moet
gebeuren. Een nieuw marktbesluit voor de vaste markt vormt daarbij voor de
komende jaren de leidraad. Door de fusie van UPC en Ziggo is de marktsituatie
in Nederland echter flink veranderd. Hoewel de ACM hierdoor de condities waaronder
KPN concurrerende bedrijven toegang moet bieden tot het koperdraad- en
glasvezelnetwerk heeft versoepeld, trekt de Europese Commissie de regulering in
twijfel. De ACM moet de komende maanden daarom een nieuw voorstel indienen.
Voor aanbieders als Vodafone is het belangrijk wat de nieuwe regels worden voor
toegang tot het glasvezelnetwerk van Reggefiber.
Vodafone bij de top drie
Vodafone biedt op de glasvezel
een eigen zenderaanbod en levert het aanvoersignaal zelf. Daardoor kan Vodafone
ook zelf het uiteindelijke zenderaanbod en de geleverde diensten bepalen. De
aanbieder kan hierdoor een geheel eigen en afwijkend dienstenaanbod leveren aan
zijn klanten. Ook de beeldkwaliteit van de tv-zenders kan zelf bepaald worden.
Dat houdt in dat bij Vodafone veel HD-zenders met hogere bandbreedte en dus
betere beeldkwaliteit op het televisiescherm te zien zijn. Dit is tevens de
basis voor het uiteindelijke doel van Vodafone: het bedrijf wil naast Ziggo en
KPN deel uitmaken van de top drie op de Nederlandse vaste markt. Om
concurrerende, maar vooral ook onderscheidende diensten te leveren, gaat
Vodafone in de komende vijf jaar honderden miljoen euro's investeren in het
product Vodafone Thuis.
Aantrekkelijke keuze
In Nederland zijn per
kwartaal rond de kwart miljoen klantverschuivingen op de vaste markt. Vodafone
wil een aantrekkelijke keuze zijn voor deze overstappers, en probeert zich
daarom van andere aanbieders te onderscheiden met flexibiliteit en kwaliteit. Zo
zijn abonnementen op televisie en vaste telefoondiensten maandelijks aan te
passen of op te zeggen. Makkelijk voor wie bijvoorbeeld voor langere tijd op
vakantie gaat. Ook bij het samenstellen van het dienstenpakket biedt Vodafone zijn
klanten volledige vrijheid en flexibiliteit. Alleen een internetabonnement is
verplicht. De klant kan daarbij zelf bepalen welke internetsnelheid hij
afneemt. Bij glasvezel houdt Vodafone vast aan symmetrische snelheden, waarbij de
upload- en downloadsnelheid gelijk is. Vodafone ziet dit als het unique selling
point van de glasvezel: iets wat concurrenten via de kabel of DSL niet kunnen
leveren. Afgezien van het verplichte internetabonnement kan de klant bij
Vodafone zelf zijn eigen abonnement in alle vrijheid samenstellen.










