1. Nieuws

    Vodafone brengt diversiteit op de glasvezel

    Op 1 juli dreigt het zenderaanbod op de Nederlandse glasvezel één grote eenheidsworst te worden. Uitzondering is het aanbod van Vodafone.
    Jarco Kriek
    21 mei 2015
    comments 19
    Vodafone brengt diversiteit op de glasvezel

    Op 1 juli dreigt het zenderaanbod op de Nederlandse glasvezel één grote eenheidsworst te worden. Uitzondering is het aanbod van Vodafone. Deze aanbieder wil juist zorgen voor grotere diversiteit en concurrentie op glasvezelnetwerken.

    De meeste aanbieders op de glasvezelnetwerken van Reggefiber kopen hun diensten in bij KPN Wholesale. Voorheen was er nog veel verschil tussen het aanbod van enerzijds KPN en XS4ALL, en anderzijds aanbieders die hun diensten inkochten bij Glashart Media. Nu Glashart Media - net als Reggefiber - eigendom van KPN is geworden, is dit bedrijf in KPN Wholesale opgenomen. De volgende stap zet KPN op 1 juli: dan wordt het zenderaanbod van de tv-dienst en de pakketstructuur van KPN en KPN Wholesale gelijkgetrokken. Veruit de meeste tv-aanbieders op de glasvezel leveren vanaf dat moment hetzelfde tv-aanbod.

    Toegangsvoorwaarden en de ACM
    Vodafone gebruikt voor de diensten via glasvezel het netwerk van Reggefiber. KPN moet concurrerende bedrijven van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toegang geven tot het Reggefiber-glasvezelnetwerk. Het gaat hier om tv-, internet- en telefoondiensten, en de ACM heeft bepaald onder welke voorwaarden dat moet gebeuren. Een nieuw marktbesluit voor de vaste markt vormt daarbij voor de komende jaren de leidraad. Door de fusie van UPC en Ziggo is de marktsituatie in Nederland echter flink veranderd. Hoewel de ACM hierdoor de condities waaronder KPN concurrerende bedrijven toegang moet bieden tot het koperdraad- en glasvezelnetwerk heeft versoepeld, trekt de Europese Commissie de regulering in twijfel. De ACM moet de komende maanden daarom een nieuw voorstel indienen. Voor aanbieders als Vodafone is het belangrijk wat de nieuwe regels worden voor toegang tot het glasvezelnetwerk van Reggefiber.

    Vodafone bij de top drie
    Vodafone biedt op de glasvezel een eigen zenderaanbod en levert het aanvoersignaal zelf. Daardoor kan Vodafone ook zelf het uiteindelijke zenderaanbod en de geleverde diensten bepalen. De aanbieder kan hierdoor een geheel eigen en afwijkend dienstenaanbod leveren aan zijn klanten. Ook de beeldkwaliteit van de tv-zenders kan zelf bepaald worden. Dat houdt in dat bij Vodafone veel HD-zenders met hogere bandbreedte en dus betere beeldkwaliteit op het televisiescherm te zien zijn. Dit is tevens de basis voor het uiteindelijke doel van Vodafone: het bedrijf wil naast Ziggo en KPN deel uitmaken van de top drie op de Nederlandse vaste markt. Om concurrerende, maar vooral ook onderscheidende diensten te leveren, gaat Vodafone in de komende vijf jaar honderden miljoen euro's investeren in het product Vodafone Thuis.

    Aantrekkelijke keuze
    In Nederland zijn per kwartaal rond de kwart miljoen klantverschuivingen op de vaste markt. Vodafone wil een aantrekkelijke keuze zijn voor deze overstappers, en probeert zich daarom van andere aanbieders te onderscheiden met flexibiliteit en kwaliteit. Zo zijn abonnementen op televisie en vaste telefoondiensten maandelijks aan te passen of op te zeggen. Makkelijk voor wie bijvoorbeeld voor langere tijd op vakantie gaat. Ook bij het samenstellen van het dienstenpakket biedt Vodafone zijn klanten volledige vrijheid en flexibiliteit. Alleen een internetabonnement is verplicht. De klant kan daarbij zelf bepalen welke internetsnelheid hij afneemt. Bij glasvezel houdt Vodafone vast aan symmetrische snelheden, waarbij de upload- en downloadsnelheid gelijk is. Vodafone ziet dit als het unique selling point van de glasvezel: iets wat concurrenten via de kabel of DSL niet kunnen leveren. Afgezien van het verplichte internetabonnement kan de klant bij Vodafone zelf zijn eigen abonnement in alle vrijheid samenstellen.

    VodafoneReggefiberZiggoUPCKPNWholesaleHD

    Reacties

  1. TV-TIP Reizen Waes

    Reizen Waes
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tijdens Tom Waes' jeugd stond Noord-Ierland synoniem voor geweld en bomaanslagen. Inmiddels is het al twintig jaar vrede en knettert het nog slechts één dag per jaar. Op 12 juli worden de Oranjemarsen gehouden, en Tom Waes is erbij.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES COLD PURSUIT

      De hardwerkende familieman Nels Coxman (Liam Neeson) woont in een klein plaatsje in Colorado. Zijn rustige leven is afgelopen wanneer zijn zoon vermoord wordt door een drugsbaron. Nels’ zoektocht naar gerechtigheid wordt een wraakzuchtige jacht op de drugsbaron. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze actiethriller weggeven.

    TV-TIP Cloverfield

    Cloverfield
    RTL 7 om 20:30 uur
    Dit is bij uitstek een film die je met zo min mogelijk voorkennis over je heen moet laten komen. Om het raadsel rond de film zoveel mogelijk intact te laten, zullen we dan ook niet meer onthullen dan dat hij draait om een vreemde ramp in New York. Het resultaat is eenvoudig, briljant, en een daverende adrenalinetrip.

    Interview

    • *

      Miljuschka Witzenhausen

      Miljuschka in Japan

      In een poging de geheimen van de Japanse keuken te ontrafelen, waagde Miljuschka Witzenhausen zich aan extreem giftige en nog bewegende visgerechten.
      Reacties0 reactie(s)