1. Nieuws

    Vodafone erkent fouten bij verkoop glasvezelabonnementen

    Telecombedrijf Vodafone heeft openlijk toegegeven dat men bij huis-aan-huisverkoop van glasvezelabonnementen fouten heeft gemaakt.
    Jarco Kriek
    23 maart 2013
    comments 0
    Vodafone erkent fouten bij verkoop glasvezelabonnementen
    Foto: ANP

    Telecombedrijf Vodafone heeft openlijk toegegeven dat men bij huis-aan-huisverkoop van glasvezelabonnementen fouten heeft gemaakt. Vodafone zegt dit te gaan verbeteren.

    Onder de naam Vodafone Thuis verkoopt het telecombedrijf sinds 2011 Alles-In-1-diensten – bestaande uit tv, internet en telefonie – via glasvezelnetwerken van glasvezelexploitant Reggefiber. In het VARA-consumentenprogramma Kassa werd onlangs duidelijk dat Vodafone zich bij de huis-aan-huisverkoop niet aan de colportagewet voldoet. Het is niet de eerste keer dat serviceproviders die via huis-aan-huisverkoop glasvezelabonnementen aan de man of vrouw willen brengen negatief in het nieuws komen.

    Dertig procent

    Glasvezelexploitant Reggefiber gaat pas met de aanleg van een nieuw glasvezelnetwerk beginnen als meer dan dertig procent van het aantal aangesloten huishoudens na de aanleg het glasvezelnetwerk actief gaan gebruiken. Serviceproviders – waaronder Vodafone – moeten hierdoor voor de aanleg van glasvezel abonnees zien te werven. Omdat er nog geen glasvezeldiensten in het betreffende gebied worden aangebonden, moet men hier huis aan huisverkoop voor gebruiken. Wie een glasvezelabonnement op deze manier afsluit, moet in sommige gevallen nog meer dan één jaar wachten tot het afgenomen abonnement actief wordt.

    Persoonlijke benadering

    Vodafone gaat alle klanten die op deze manier een abonnement hebben afgesloten en nog geen gebruik van de glasvezelaansluiting kunnen maken persoonlijk benaderen. Zij krijgen een nieuwe mogelijkheid om hun contract te heroverwegen. Daarnaast voert Vodafone per direct een aantal veranderingen door in het verkoopproces van zijn glasvezeldiensten. De telecomaanbieder erkent na gesprekken met de Consumentenbond en VARA Kassa dat het inschrijfproces transparanter had gekund. Hiermee komt Vodafone tegemoet aan de wens van de Consumentenbond dat consumenten alsnog onder hun contract uit kunnen. Vodafone biedt deze klanten de mogelijkheid binnen acht dagen hun contract te ontbinden.

    Verbetering nieuwe klanten

    In de huis aan huisverkoop van glasvezelabonnementen aan nieuwe klanten voert Vodafone drie verbeteringen door. Ten eerste komen er extra kwaliteitscontroles. De komende maanden belt Vodafone alle nieuwe contracten na om te vragen of de verwachtingen van koper en verkoper overeenkomen. Ten tweede vermeldt Vodafone de wettelijke bedenktermijn en de mogelijkheid om te annuleren nu ook op het inschrijfformulier dat klanten aan de deur tekenen. Ten derde gaat Vodafone zijn verkopers intensiever trainen en controleren. Door deze verbeteringen moet eventuele onduidelijkheid over datgene waarvoor de klant heeft getekend verdwijnen.

    VodafoneglasvezelReggefiberabonnementAlles-in-1tvtelevisietelefonieinternetVARAKassaConsumentenbondmisleiding

    Reacties

  1. TV-TIP Happy Feet 2

    Happy Feet 2
    SBS9 om 20:30 uur
    Pinguïn Mumble heeft nu zelf een zorgenkind: Erik. Die kan niet dansen en loopt gefrustreerd weg naar een andere pinguïnkolonie. Mumble haalt hem terug, maar een ijsberg gooit roet in het eten. De uitzinnige bijpersonages en de wonderschone animaties van dit vervolg maken veel goed van het dwarrelende verhaal.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP- PAKKET MISSION: IMPOSSIBLE FALLOUT

      Samen met zijn IMF-team bevindt Ethan Hunt zich in een race tegen de klok nadat een missie verkeerd afloopt. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze 3D-actiefilm weggeven, met daarin twee kaartjes, maar ook een phone grip én de dvd van Mission: Impossible - Rogue Nation.

    TV-TIP Lekker slim!

    Lekker slim!
    RTL 5 om 20:31 uur
    Hoe wordt Antarctica ook wel genoemd? De Nederlandse Antillen! Uit hoeveel landen bestaat de Benelux? Veertien! Je hoort het al: de deelnemers in Lekker slim! zijn niet al te snugger. De bal ligt dan ook bij het publiek: zij moeten voorspellen of de deelnemers een bepaalde vraag juist weten te beantwoorden.