1. Nieuws

    Vodafone erkent fouten bij verkoop glasvezelabonnementen

    Telecombedrijf Vodafone heeft openlijk toegegeven dat men bij huis-aan-huisverkoop van glasvezelabonnementen fouten heeft gemaakt.
    Jarco Kriek
    23 maart 2013
    comments 0
    Vodafone erkent fouten bij verkoop glasvezelabonnementen
    Foto: ANP

    Telecombedrijf Vodafone heeft openlijk toegegeven dat men bij huis-aan-huisverkoop van glasvezelabonnementen fouten heeft gemaakt. Vodafone zegt dit te gaan verbeteren.

    Onder de naam Vodafone Thuis verkoopt het telecombedrijf sinds 2011 Alles-In-1-diensten – bestaande uit tv, internet en telefonie – via glasvezelnetwerken van glasvezelexploitant Reggefiber. In het VARA-consumentenprogramma Kassa werd onlangs duidelijk dat Vodafone zich bij de huis-aan-huisverkoop niet aan de colportagewet voldoet. Het is niet de eerste keer dat serviceproviders die via huis-aan-huisverkoop glasvezelabonnementen aan de man of vrouw willen brengen negatief in het nieuws komen.

    Dertig procent

    Glasvezelexploitant Reggefiber gaat pas met de aanleg van een nieuw glasvezelnetwerk beginnen als meer dan dertig procent van het aantal aangesloten huishoudens na de aanleg het glasvezelnetwerk actief gaan gebruiken. Serviceproviders – waaronder Vodafone – moeten hierdoor voor de aanleg van glasvezel abonnees zien te werven. Omdat er nog geen glasvezeldiensten in het betreffende gebied worden aangebonden, moet men hier huis aan huisverkoop voor gebruiken. Wie een glasvezelabonnement op deze manier afsluit, moet in sommige gevallen nog meer dan één jaar wachten tot het afgenomen abonnement actief wordt.

    Persoonlijke benadering

    Vodafone gaat alle klanten die op deze manier een abonnement hebben afgesloten en nog geen gebruik van de glasvezelaansluiting kunnen maken persoonlijk benaderen. Zij krijgen een nieuwe mogelijkheid om hun contract te heroverwegen. Daarnaast voert Vodafone per direct een aantal veranderingen door in het verkoopproces van zijn glasvezeldiensten. De telecomaanbieder erkent na gesprekken met de Consumentenbond en VARA Kassa dat het inschrijfproces transparanter had gekund. Hiermee komt Vodafone tegemoet aan de wens van de Consumentenbond dat consumenten alsnog onder hun contract uit kunnen. Vodafone biedt deze klanten de mogelijkheid binnen acht dagen hun contract te ontbinden.

    Verbetering nieuwe klanten

    In de huis aan huisverkoop van glasvezelabonnementen aan nieuwe klanten voert Vodafone drie verbeteringen door. Ten eerste komen er extra kwaliteitscontroles. De komende maanden belt Vodafone alle nieuwe contracten na om te vragen of de verwachtingen van koper en verkoper overeenkomen. Ten tweede vermeldt Vodafone de wettelijke bedenktermijn en de mogelijkheid om te annuleren nu ook op het inschrijfformulier dat klanten aan de deur tekenen. Ten derde gaat Vodafone zijn verkopers intensiever trainen en controleren. Door deze verbeteringen moet eventuele onduidelijkheid over datgene waarvoor de klant heeft getekend verdwijnen.

    VodafoneglasvezelReggefiberabonnementAlles-in-1tvtelevisietelefonieinternetVARAKassaConsumentenbondmisleiding

    Reacties

  1. TV-TIP Typisch Thorn

    Typisch Thorn
    NPO 2 om 19:20 uur
    In het midden van Limburg ligt het dorpje Thorn. In de volksmond het witte stadje genoemd vanwege de statige witte panden in het schilderachtige centrum. Er zijn twee harmonieën: de geiten en de bokken. De haat en nijd tussen die twee, dat is Typisch Thorn.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 KAARTJES INSTANT FAMILY

      Als Pete (Mark Wahlberg) en Ellie (Rose Byrne) een gezin willen stichten, komen ze in de wereld van adoptie terecht. Wanneer ze de rebelse vijftienjarige Lizzy en haar jongere broer en zus leren kennen, krijgt het stel onverwacht in één keer drie kinderen. Dit brengt niet alleen moeilijke situaties met zich mee maar ook grappige en ontroerende momenten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor deze komedie weggeven.

    TV-TIP Per Seconde Wijzer

    Per Seconde Wijzer
    NPO 2 om 19:50 uur
    Erik Dijkstra deed het aardig als opvolger van Kees Driehuis, die maar liefst 29 jaar presentator was van Per Seconde Wijzer. Hij mag zelfs terugkomen in het nieuwe seizoen. De grootste uitdaging voor Dijkstra zit ’m in het niet al te lollig doen, maar dat ging hem afgelopen najaar goed af.

    Interview