1. Nieuws

    Vodafone in de fout bij werven glasvezelklanten

    Het blijft verkeerd gaan bij de werving van abonnees voor diensten via nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken. Dit keer heeft Vodafone zich niet aan de de colportagewet gehouden.
    Jarco Kriek
    18 maart 2013
    comments 0
    Vodafone in de fout bij werven glasvezelklanten
    Foto: ANP

    Het blijft verkeerd gaan bij de werving van abonnees voor diensten via nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken. Dit keer heeft Vodafone zich niet aan de richtlijnen in de colportagewet gehouden.

    Al eerder berichtte Totaal TV over misstanden van serviceproviders die via mogelijk nieuwe glasvezelnetwerken van glasvezelexploitant Reggefiber worden aangeboden. Het gaat in alle gevallen om verkoop van glasvezelabonnementen aan huis. Medewerkers van de serviceproviders gaan hierbij in het betrokken gebied langs elke huisdeur om deze abonnementen te verkopen. De verkoop van abonnementen is belangrijk omdat Reggefiber alleen begint met de daadwerkelijke aanleg van het glasvezelnetwerk als meer dan dertig procent van de aangesloten woningen een actief abonnement op glasvezeldiensten afneemt.

    Geen intentieverklaring

    Omdat in sommige gevallen er geen goede uitleg is, denken consumenten dat men aan de deur alleen een intentieverklaring voor het afnemen van glasvezeldiensten tekent. Het gaat echter om een volwaardig abonnement bij een serviceprovider die daadwerkelijk ingaat op het moment dat het glasvezelnetwerk in gebruik wordt genomen.

    Vodafone in de fout

    Tijdens een uitzending van het VARA-consumentenprogramma Kassa bleek dat serviceprovider Vodafone steken bij de werving van glasvezelklanten heeft laten vallen. Verschillende klanten hebben een contract voor een abonnement getekend waar in praktijk niet vanaf te komen is. Men had het contract binnen acht dagen moeten annuleren, maar dat stond nergens in het contract vermeld. Ook werden toezeggingen niet nagekomen die bij het aangaan van de overeenkomst waren gedaan. Het gaat hier onder meer om nummerbehoud, overstapservice en volledige installatie.

    Consumentenbond

    De Consumentenbond stelt verder dat veel contracten van Vodafone-glasvezeldiensten nietig zijn omdat deze niet correct zijn opgesteld. Het gaat onder meer om het beschikbaar stellen van een papieren overeenkomst aan nieuwe klanten. Vodafone stelt deze informatie digitaal via een bevestigingsmail aan de klant beschikbaar. Dat is volgens de Consumentenbond in strijd met de colportagewet. Hierdoor zijn deze contracten nietig. De Consumentenbond gaat benadeelde Vodafone-klanten helpen gesloten contracten die niet aan de colportagewet voldoen nietig te verklaren.

    VodafoneglasvezelReggefiberabonnementAlles-in-1tvtelevisietelefonieinternetVARAKassaConsumentenbondmisleiding

    Reacties

  1. TV-TIP Onze boerderij

    Onze boerderij
    NPO 1 om 20:25 uur
    Dat boerenkoppelaarster Yvon ?Jaspers stiekem zelf droomt van een leven op ?het platteland, verbaast waarschijnlijk niemand. Maar hoe romantisch is die eeuwige mestlucht nu echt? Yvon gaat het vragen aan een paar door de schapenwol geverfde boeren, onder wie een aantal Boer zoekt vrouw-deelnemers.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM

      Favoriete personages keren terug in dit 3D actie-spektakel. De film vol imposante dinosaurussen introduceert nieuwe soorten die nog angstaanjagender zijn dan ooit tevoren. Totaal TV mag vijf keer een VIP-pakket voor deze avonturenfilm weggeven met daarin een pet en natuurlijk twee bioscoopkaartjes voor de film.

    TV-TIP Tegenlicht

    Tegenlicht
    NPO 2 om 21:05 uur
    Terwijl wij voor een prikkie de wereld ?over vliegen, sterft Moeder Aarde onder onze luchtbedden. En het interesseert ons geen strandbal, lijkt het. Zelfs de maker ?van de Lonely Planet voelt zich schuldig. Wat nu? Een programma over ‘overtourism’ en de toekomst van het reizen.