1. Nieuws

    Vodafone in de fout bij werven glasvezelklanten

    Het blijft verkeerd gaan bij de werving van abonnees voor diensten via nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken. Dit keer heeft Vodafone zich niet aan de de colportagewet gehouden.
    Jarco Kriek
    18 maart 2013
    comments 0
    Vodafone in de fout bij werven glasvezelklanten
    Foto: ANP

    Het blijft verkeerd gaan bij de werving van abonnees voor diensten via nieuw aan te leggen glasvezelnetwerken. Dit keer heeft Vodafone zich niet aan de richtlijnen in de colportagewet gehouden.

    Al eerder berichtte Totaal TV over misstanden van serviceproviders die via mogelijk nieuwe glasvezelnetwerken van glasvezelexploitant Reggefiber worden aangeboden. Het gaat in alle gevallen om verkoop van glasvezelabonnementen aan huis. Medewerkers van de serviceproviders gaan hierbij in het betrokken gebied langs elke huisdeur om deze abonnementen te verkopen. De verkoop van abonnementen is belangrijk omdat Reggefiber alleen begint met de daadwerkelijke aanleg van het glasvezelnetwerk als meer dan dertig procent van de aangesloten woningen een actief abonnement op glasvezeldiensten afneemt.

    Geen intentieverklaring

    Omdat in sommige gevallen er geen goede uitleg is, denken consumenten dat men aan de deur alleen een intentieverklaring voor het afnemen van glasvezeldiensten tekent. Het gaat echter om een volwaardig abonnement bij een serviceprovider die daadwerkelijk ingaat op het moment dat het glasvezelnetwerk in gebruik wordt genomen.

    Vodafone in de fout

    Tijdens een uitzending van het VARA-consumentenprogramma Kassa bleek dat serviceprovider Vodafone steken bij de werving van glasvezelklanten heeft laten vallen. Verschillende klanten hebben een contract voor een abonnement getekend waar in praktijk niet vanaf te komen is. Men had het contract binnen acht dagen moeten annuleren, maar dat stond nergens in het contract vermeld. Ook werden toezeggingen niet nagekomen die bij het aangaan van de overeenkomst waren gedaan. Het gaat hier onder meer om nummerbehoud, overstapservice en volledige installatie.

    Consumentenbond

    De Consumentenbond stelt verder dat veel contracten van Vodafone-glasvezeldiensten nietig zijn omdat deze niet correct zijn opgesteld. Het gaat onder meer om het beschikbaar stellen van een papieren overeenkomst aan nieuwe klanten. Vodafone stelt deze informatie digitaal via een bevestigingsmail aan de klant beschikbaar. Dat is volgens de Consumentenbond in strijd met de colportagewet. Hierdoor zijn deze contracten nietig. De Consumentenbond gaat benadeelde Vodafone-klanten helpen gesloten contracten die niet aan de colportagewet voldoen nietig te verklaren.

    VodafoneglasvezelReggefiberabonnementAlles-in-1tvtelevisietelefonieinternetVARAKassaConsumentenbondmisleiding

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X DVD SHOPLIFTERS

      Shoplifters trok meer dan honderdduizend Nederlandse bezoekers naar de bioscoop. Dit Japanse drama, dat een Oscarnominatie voor Beste Buitenlandse Film kreeg, is vanaf nu verkrijgbaar op dvd en Video on Demand: Totaal TV mag de dvd vijf keer weggeven.

    TV-TIP Typisch

    Typisch
    NPO 2 om 19:15 uur
    De camera's van Typisch strijken de komende drie weken neer in het polderdorp Zeewolde. Ontstaan in 1984, telt de jongste gemeente van het land inmiddels ruim 22.000 inwoners. We maken kennis met akkerbouwer Albert Lubberink, die naast zijn boerenbedrijf ook een theater runt.

    TV-TIP Bastille Day

    Bastille Day
    RTL 7 om 20:29 uur
    CIA-agent Sean (Idris Elba) komt op het spoor van zakkenroller Michael (Richard Madden), die per ongeluk een explosieve tas heeft gestolen. Ze gaan op zoek naar de daders, die hun terreurdaden steeds groter aanpakken.

    Interview

    • *

      Bridget Maasland

      De zwakste schakel

      Precies achttien jaar na de eerste aflevering van De zwakste schakel keert Bridget Maasland terug met die knalharde kennisquiz.
      Reacties0 reactie(s)