VodafoneZiggo wil versobering welkomstkortingen bij providers, maar strooit er zelf mee

Door de grote concurrentie tussen tv- en internetproviders en het stijgende aantal overstapmomenten van consumenten gebruiken providers welkomstkortingen – in providertaal instapkortingen – om klanten te lokken. Providerhoppen levert consumenten soms meer dan 500 euro korting op jaarbasis op. Dit tot vreugde van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM), die concurrentie tussen providers onderling voorstaat om de toegangsprijs tot vaste diensten niet alleen voor consumenten maar ook voor bedrijven zo laag mogelijk is te houden.
Providers
Maar de kortingen om klanten te lokken en na hun contactperiode vast te houden zijn een doorn in het oog van de providers. Het kost veel geld en drukt de winst, waar aandeelhouders niet blij mee zijn. Zij zien namelijk de jaarlijkse uitbetaling van dividend door deze prijzenslag dalen. Ritchy Drost, de CFO van VodafoneZiggo, trok vorige week aan de bel: “We moeten waken voor een situatie waarin de prijzen zo laag worden gezet dat je geen rendement meer kunt maken of onder de kostprijs gaat werken. Nederland heeft een van de beste netwerken ter wereld, maar dat kan alleen zo blijven als bedrijven blijven investeren”, zo liet Drost in een artikel in De Telegraaf weten.
Meedoen
Hierna liet VodafoneZiggo weten niet mee te doen aan het strooien met extreem lage instaptarieven die door concurrenten als KPN, Odido en Delta aangeboden worden. Dit wordt genoemd als reden waarom bedrijfsonderdeel Ziggo als kabelbedrijf veel klanten verliest. Iedere maand in 2024 verloor Ziggo meer dan 10.000 klanten, waardoor het klantverlies over het hele jaar op bijna 140.000 uitkwam. Maar komt dit nu echt alleen door de hoge welkomstkortingen van de concurrerende providers?
Opvallend
Hoewel VodafoneZiggo zegt de prijzenslag te willen temperen, is het juist Ziggo dat meer dan eens met acties komt waarbij torenhoge welkomstkortingen, welkomstbonussen en lage instaptarieven worden aangeboden. Zo zijn er in 2024 op meerdere momenten wekenlang aanbiedingen geweest waarbij Ziggo nieuwe abonnees 50 procent korting als lokaas voorhield gedurende de hele lengte van een jaarcontract. Bij het meest uitgebreide abonnement liep de korting op jaarbasis optot meer dan 400 euro. Ook op dit moment, na de overigens begrijpelijke woorden van Drost, heeft de marketingafdeling van Ziggo een tijdelijke actie bedacht waarbij nieuwe klanten een Bol.com waardebon van 450 euro wordt aangeboden als ze een abonnement met tv en internet nemen. Daarnaast heeft Ziggo een actie waarbij negen maanden 50 procent korting op het maandbedrag wordt aangeboden met daarnaast een jaar lang gratis abonnement op de betaalzenders ESPN Compleet en Ziggo Sport Totaal. Alleen de waarde van beide sportabonnementen bedraagt bij de reguliere maandprijs al meer dan 390 euro. Zo kan de uiteindelijke korting afhankelijk van het gekozen abonnement oplopen tot meer dan 700 euro.
Trend
Providers hebben de afgelopen maanden wel enigszins het roer omgegooid. Waar voorheen de hoogste welkomstkortingen en welkomstbonussen bij het aangaan van een eenjarig contract werden weggegeven, is dit nu veelal alleen bij een tweejarig contract. Natuurlijk kan de consument zich ook nog steeds voor een jaar aan een provider binden, maar dan is beloning ook lager.
Glasvezel
Ziggo doet dus net zo hard mee aan de prijzenslag op de vaste markt, en toch verliest het maandelijks veel klanten. Dit heeft meerdere oorzaken. Het kabelbedrijf heeft last van de snelle opkomst van glasvezelnetwerken. Als VodafoneZiggo een goed antwoord weet te vinden, bereikt het veel meer dan met het strooien met welkomstkortingen.