1. Nieuws

    Voetbalonderzoek Eredivisiedeal afgerond

    Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft het onderzoek naar de voetbaldeal over de samenvattingen van de Eredivisie tussen NOS en FOX Sports afgesloten.
    Jarco Kriek
    11 juli 2015
    comments 2
    Voetbalonderzoek Eredivisiedeal afgerond

    Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft het onderzoek naar de voetbaldeal over de samenvattingen van de Eredivisie tussen NOS en FOX Sports afgesloten.


    Het CvdM stelt dat de contracten over de uitzendrechten van de Eredivisie conform de Mediawet zijn aangepast. Alle afspraken ten aanzien van verwijzingen naar FOX Sports en gratis reclamezendtijd zijn geschrapt. Daarmee is de in januari 2015 opgelegde last onder dwangsom van maximaal een miljoen euro van tafel. Het Commissariaat heeft de afgelopen weken met alle betrokken partijen stevige gesprekken gevoerd en concludeert nu dat de zaak hiermee is afgerond. Het onderzoek liep sinds medio 2014 en werd mede door bedenkingen van SBS Broadcasting ingesteld.

    NOS Eredivisiedeal heeft diepere achtergrond

    Madeleine de Cock Buning, collegevoorzitter van het Commissariaat voor de Media, wijst op de diepere achtergrond van deze 'voetbalzaak'. "De publieke omroep moet volstrekt onafhankelijk van commerciële belangen kunnen opereren. Dat betekent dat inhoudelijke keuzes gebaseerd zijn op journalistieke en programmatische overwegingen. Bovendien moeten contractafspraken transparant zijn; de publieke omroep wordt immers gefinancierd uit belastinggeld. Het Commissariaat heeft aanvankelijk moeten constateren dat deze belangrijke uitgangspunten in de afspraken over het eredivisiecontract onvoldoende tot hun recht kwamen. Dit heeft geleid tot een interventie van onze kant. We stellen nu met tevredenheid vast dat dit tot resultaat heeft geleid."

    NOSFOXFOX SportsEredivisiesamenvattingSTERreclamereclamezendtijdCommissariaat voor de Mediavoetbal

    Reacties

  1. Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET THE HUSTLE

      The Hustle draait om twee vrouwelijke oplichters die elkaar per toeval ontmoeten. De elegante Josephine leert de nog amateuristische Penny de kneepjes van het oplichtersvak. Totaal TV mag van deze hilarische komedie vijf keer een VIP-pakket weggeven, met daarin een telefoonring, een powerbank in de vorm van lippenstift én natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Broodje gezond

    Broodje gezond
    NPO 3 om 20:25 uur
    Verse groenten uit de tuin of groenten uit het blik? Wat is er beter en, misschien nog wel belangrijker, wat is er gezonder? Marlijn onderzoekt hoe je boontjes in een potje belanden en Ersin brengt een bezoek aan de spruitjesboer.

    TV-TIP Brave

    Brave
    om 17:05 uur
    Als Brave een klein halfuur op gang is, dringt zich iets opmerkelijks op: dit is een Disney-classic. In positieve zin hoor, maar toch wringt er iets: Brave is van Pixar. Dat is weliswaar een dochter van Disney, maar heeft altijd de vrije teugel gekregen. Is dit voorbij? Waar is de eigengereidheid van Pixar gebleven? Die beperkt zich hier tot hoofdpersoon Merida, een Schotse prinses, die liever ravot, paardrijdt en pijlen afschiet dan in een voorgekookt huwelijk te stappen. Ongewild verandert ze haar moeder in een beer, waarna de film voorspelbaar wordt.

    Interview

    • *

      Beau van Erven Dorens

      Beau en de veteranen

      Beau van Erven Dorens duikt weer de samenleving in. Dit keer trekt hij zich het lot aan van zeven getraumatiseerde oorlogsveteranen.
      Reacties0 reactie(s)