Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    Volgende domper Viaplay: doelgroep heeft geen vertrouwen in toekomst

    Viaplay krijgt dreun na dreun te verwerken. De Zweedse eigenaar is op de beurs nog slechts een tiende waard vergeleken met twee jaar geleden. Ook het vertrouwen van de abonnees ebt weg.
    Jarco Kriek
    12 juli 2023
    comments 2
    Volgende domper Viaplay: doelgroep heeft geen vertrouwen in toekomst
    Foto Getty Images

    Het gaat niet goed met Viaplay. Met de huidige aandelenkoers van rond de 63 Zweedse Kroon (SEK) komt de totale beurswaarde op 4,97 miljard SEK uit. Dit lijkt veel, maar betekent in de praktijk dat een concurrent als Netflix of Prime Video streamingplatform Viaplay zou kunnen kopen voor 420 miljoen euro. Alleen om drie jaar Formule 1 te mogen uitzenden, is Viaplay al een kwart van dit bedrag kwijt. Daar komen nog eens tientallen miljoenen per jaar bij om de voetbalcompetities Premier League en Bundesliga te mogen uitzenden. Ook de uitzendrechten van PDC Darts werd voor de hoofdprijs gekocht.

     

    Nederlandse content

    Met dergelijke duizelingwekkende aankoopprijzen van uitzendrechten die voor langere tijd om de begroting rusten, is het dus haast onvermijdelijk dat Viaplay Group vroeg of laat een stap terug moet zetten. Dit moment is nu aangebroken. Het Zweedse moederbedrijf schrapt veel nieuwe producties en voert bezuinigingen door. Ook in Nederland zijn enkele aangekondigde dramaseries op het laatste moment afgelast. En er wacht voor de Nederlandse tak nog meer onheil. Er zijn geruchten dat Viaplay een jaar eerder dan verwacht van de dure Formule 1-rechten af wil. Dat zou grote gevolgen hebben, want Formule 1 is het fundament waar de hele Nederlandse tak op gebouwd is.

     

    Doelgroep

    Of dit allemaal nog niet genoeg is, blijkt uit een onderzoek van Streamwijzer dat kijkers van streamingdiensten – de doelgroep van Viaplay – geen vertrouwen hebben in een een goede toekomst. De verwachting is dat Viaplay het niet gaat redden in Nederland. Iets meer dan de helft (51 procent) van 1.600 streamingabonnees die aan dit onderzoek meededen, is van oordeel dat Viaplay over vijf jaar niet meer in Nederland bestaat. Dat is een veel hoger percentage dat bijvoorbeeld bij SkyShowtime en HBO Max, waarvan rond de 15 procent van de ondervraagden de toekomst somber inziet.

    ViaplayViaplay GroupOTTonlinestreamingdienstabonnement

    Reacties