Volgende dreun voor Ziggo: internet via glasvezel meer gebruikt dan kabel
‘De consument heeft altijd gelijk’. Dit is een stelling die bij menig dienstenverkoper het fundament vormt van de marktstrategie. In het geval bij Ziggo lijkt de consument vaker te kiezen voor internet via glasvezel dan Ziggo-kabelnetwerk. Ook al geeft eigenaar VodafoneZiggo aan het eigen HFC-netwerk – het signaal wordt voor 97 procent via glasvezel gedistribueerd – er een even sexy als misleidend naampje aan in de vorm van glasvezel-kabel netwerk. Eigenlijk geeft hiermee VodafoneZiggo zelf toe dat in de strijd met glasvezel aan de verliezende hand is.
Glasvezel nu groter
Ook cijfermatig is er nu onderbouwing voor het gegeven dat meer Nederlanders voor internet een glasvezelverbinding gebruiken. Uit het Dutch Consumer Broadband onderzoek van marktonderzoeker Telecompaper blijkt namelijk voor de eerste keer dat een meerderheid van de Nederlanders internet gebruikt via glasvezel. In alle voorgaande onderzoeken koos de meerderheid van de consumenten nog voor kabel. Door de opkomst van glasvezelnetwerken van KPN (NetwerkNL en Glaspoort), Delta Fiber en Open Dutch Fiber zijn de glasvezelinternetabonnementen van onder meer KPN, Odido, Delta en Fiber nu gezamenlijk meer verkocht dan Ziggo kabelinternetabonnementen.
Omzet
Het marktaandeel van glasvezelinternet steeg in het vierde kwartaal naar 44 procent. Gelijktijdig daalde het marktaandeel van kabel – lees Ziggo – naar 36 procent. Maar wellicht nog gevoeliger voor VodafoneZiggo is dat de omzetgroei bij glasvezelproviders groter is dan bij Ziggo. "De nieuwigheid van FTTH en de bijbehorende gigabitsnelheden heeft ISP's een hernieuwde prijsmacht gegeven, waardoor de glasvezelinkomsten nog sneller groeien dan het aantal aansluitingen," aldus Kamiel Albrecht, senior onderzoeksanalist van Telecompaper en auteur van het Nederlandse Breedbandrapport. "We verwachten dat de sterke groei doorzet, waardoor glasvezel in 2028 meer dan 60 procent van zowel het aantal aansluitingen als de omzet zal uitmaken."