Volgt prijsverhoging als Ziggo met FOX Sports doorgaat?
VodafoneZiggo en Eredivisie Media & Marketing (EMM) onderhandelen nog steeds over een overeenkomst die voetbalzender FOX Sports in het aanbod van Ziggo moet behouden. De huidige overeenkomst eindigt op 31 juli. FOX Sports kan dus op 1 augustus uit het aanbod van Ziggo verwijderd worden als onder een nieuw contract nog geen handtekeningen zijn gezet. Inderdaad kan, want het is niet ondenkbaar dat beide partijen de tijd tot het begin van de Eredivisie op 12 september gebruiken om alsnog nader tot elkaar te komen. In dat geval zou het zomaar kunnen dat de kanalen van FOX Sports tegen de nu geldende voorwaarden en prijsstelling bij het kabelbedrijf te zien blijven tot het moment dat er definitief ja of nee op het laatste onderhandelingsvoorstel is gezegd.
Eredivisiebelasting
Zoals de zaken nu bekend zijn – maar dit kan inmiddels achterhaald zijn omdat beide partijen geen uitspraken omtrent de onderhandelingen in het openbaar doen – ligt erop jaarbasis een verschil van tientallen miljoenen euro. EMM verlangt voor iedere abonnee van Ziggo een afdracht van ongeveer €2,60 per maand inclusief BTW. Met het huidige aantal abonnees komt dit op een afdracht van een slordige 122 miljoen euro per jaar uit. VodafoneZiggo lijkt kostenvrije distributie als onderhandelingsresultaat na te streven. Dit betekent dat de volledige inkomsten van de verkoop van FOX Sports abonnementen aan EMM worden overgemaakt. In het geval van 350.000 abonnementen betekent dit voor FOX Sports Eredivisie met de huidige prijsstelling bij Ziggo een jaaropbrengst van ruim 75 miljoen euro. Tussen beide voorstellen ligt dus een gat van ongeveer 50 miljoen euro dat gedicht moet worden om FOX Sports binnen het aanbod van Ziggo te behouden. Een factor die een overeenkomst moeilijker maakt, is dat als het bedrag dat VodafoneZiggo gaat betalen minder is dan andere distributeurs zoals KPN, Canal Digitaal en T-Mobile deze financieel gunstigere overeenkomst door een uitspraak van toezichthouder ACM ook aan alle andere distributeurs door EMM aangeboden dient te worden.
Prijsverhoging
Veel Ziggo-klanten die niet van voetbal houden, denken dat men bij een nieuwe overeenkomst direct met een prijsverhoging van €2,60 per maand wordt geconfronteerd. Maar is dit wel waar? Het eerlijke antwoord is dat op dit moment niets hierover gezegd kan worden. Maar de kans op een dergelijke directe prijsverhoging lijkt klein. Stel dat VodafoneZiggo akkoord gaat met het voorstel van €2,60 per Ziggo-abonnee per maand – en de kans hierop lijkt niet al te groot – dan zijn alle inkomsten uit de verkoop van FOX Sports Eredivisie-abonnementen voor VodafoneZiggo. Met de huidige prijsstelling en klantenaantal van 350.000 levert dit dus een slordige 75 miljoen euro per jaar aan inkomsten op. In dat geval kan Ziggo ervoor kiezen om de resterende 50 miljoen euro op andere manieren terug te verdienen. Als dit alleen op de abonnees wordt doorberekend gaat het niet om prijsverhoging van €2,60 maar ongeveer €1,- per maand. VodafoneZiggo gaat net als KPN in 2016 deed niet de prijs van abonnementen tussentijds verhogen. VodafoneZiggo kan daarnaast ervoor kiezen om alle klanten voor de toekomstige prijsverhoging van een euro per maand toegang tot het kanaal FOX Sports 1 geven.
FOX Sports in basispakket
Een andere uiterste is dat VodafoneZiggo de frontale aanval met de directe concurrenten KPN en T-Mobile kiest. In dat geval komen de Eredivisiekanalen FOX Sports 1, FOX Sports 2 en FOX Sports 3 – net als bij Online.nl – in het digitale basispakket. Dit leidt vrijwel zeker tot een op termijn hogere prijsverhoging dan een euro per maand. Maar samen met gratis buitenlands voetbal – waaronder Premier League, La Liga, Serie A en Champions League – Formule 1, golf en hockey via Ziggo Sport in het basispakket wordt het tv-abonnement een uitmuntend alternatief voor sportliefhebbers. Zeker als de Ziggo-klant vaste diensten met mobiele diensten van Vodafone combineert en kiest voor Ziggo Sport Totaal als gratis non-stop extra. In dat geval zijn alle Nederlandse premium sportkanalen met het basispakket te bekijken.
Mogelijkheden
Bovenstaande zijn slechts enkele bespiegelingen van de mogelijkheden en problematiek rond de onderhandelingen tussen VodafoneZiggo en EMM die meespelen. Het maakt inzichtelijk dat deze onderhandelingen meer zijn dan alleen het simpel ja of nee zeggen tegen een voorstel van de tegenpartij. Niet alleen voor EMM maar zeker ook voor VodafoneZiggo zijn deze onderhandelingen belangrijk voor toekomstige bedrijfsvoering. Het is dus niet ondenkbaar dat beide partijen de periode tussen 1 augustus en 12 september geheel of gedeeltelijk gebruiken om in blessuretijd te bekijken of er toch een nieuwe distributieovereenkomst bereikt kan worden.